Tildelt dobbeltsporet Moss-Rygge
Bane NOR er i gang med å bygge nytt dobbeltspor gjennom Moss og Rygge.
6,3 milliarder
Totalentreprisen på underbygning ble i juli tildelt arbeidsfellesskapet mellom Implenia Norge AS og Acciona Construcción S.A. Kontrakten har en verdi på 6,3 milliarder kroner.
Avlyste konkurranse
– Vi var fornøyd med interessen og deltakelsen i prekvalifiseringen vi lyste ut i 2018, men valgte å avlyse konkurransen som følge av at vi ikke oppnådde tilstrekkelig konkurranse, forklarte prosjektsjef for Sandbukta-Moss-Såstad, Jarle Rasmussen.
Dobbeltspor og to tunneler
Foruten underbygningsarbeider på hele strekningen på 10 km mellom Sandbukta og Såstad, inkluderer totalentreprisen bygging av to jernbanetunneler på henholdsvis 2,7 km og 2,3 km, samt ny stasjon i Moss.
Som en del av arbeidene skal det bygges en løsmassekulvert på drøyt 400 meter i krevende grunnforhold i Moss sentrum. Norges Geotekniske Institutt (NGI) er engasjert av arbeidsfellesskapet for å sørge for å ivareta områdestabilitet og en sikker gjennomføring av blant annet disse arbeidene.
God erfaring med Acciona og Implenia
- Vi ser frem til et fruktbart samarbeid med to solide entreprenører som er godt etablert i Norge. Vi har utviklet et velfungerende forhold til Acciona gjennom tunnelbore-delprosjektet på Follobanen og med Implenia Norge på parsellen Farriseidet-Porsgrunn, forklarer Audun Aaland, Administrerende Direktør i Implenia Norge AS.
Om arbeidsfelleskapet (Joint Venture)
Implenia og Acciona er begge spesialiserte og erfarne innen entreprenørvirksomheter, og har mer enn 100 års erfaring innen større infrastrukturprosjekter på et internasjonalt nivå.
Partene ble enige om å samle sine ressurser og innsats for å gjennomføre prosjektet i fellesskap, og å samarbeide med hverandre for suksessfullt å kunne utføre kontrakten. Implenia og Acciona har samlet seg i et fullt integrert arbeidsfellesskap, hvor Implenia har teknisk ledelse.
Arbeidsfellesskapet kalles «Mossia ans», og vil synliggjøres på prosjektet med både navn og logo.