Salgsøkning på 10 prosent i andre kvartal
Forbedringer i nøkkelmarkeder på europeisk side og amerikansk side koblet med sterk fokus på service, volumfleksibilitet og kostnadskontroll skal ha hjulpet Volvo Construction Equipment med et jevnt over godt resultat i andre kvartal 2019.
Økte med 10 prosent
Netto salg i andre kvartal økte med 10 prosent og nådde 26,8 milliarder svenske kroner (24,4 milliarder SEK i andre kvartal 2018).
Inntektene økte til 4,153 milliarder SEK, opp fra 3,675 milliarder SEK samme periode i fjor. Marginen er nå oppe i 15,5 prosent (opp fra 15,1 prosent).
Ordrene økte med seks prosent i andre kvartal.
Kinesisk vekst
Kinesiske SDLG-brandende produkter økte med hele 28 prosent og viser det voldsomme trykket i Kina (en økning på 21 prosent). Særlig er det etterspørselen etter SDLG-beltegravere og hjullastere som driver veksten.
At leveransene i Volvo CE økte med 12 prosent er også drevet av veksten i Kina, sammen med stabil etterspørsel i Europa og Nord-Amerika.
Mer Volvo i Kina
Volvo CE og SDLG utvider samarbeidet i Kina. For å akselerere vekst frem til den kommende China-IV utslippsstandarden skal alle gravere fra 15 tonn bli konsolidert til en produktlinje i desember 2020.
Produktene skal være basert på den siste Volvo-teknologien og bli brandet Volvo.
God lønnsomhet
Siden Volvo CE kjøpte opp 70 prosent av SDLG i 2007, har netto salg økt fra tre milliarder svenske kroner til 17 milliarder SEK med god lønnsomhet, ifølge Volvo CE. SDLG har en sterk markedsposisjon for hjullastere og har klart å entre gravemaskinmarkedet med teknologisk støtte fra Volvo CE.
- Å bringe sammen våre forretninger innenfor større gravemaskiner i Kina vil maksimere vår evne til å betjene kunder i Kina, sier Melker Jernberg, President for Volvo Construction Equipment.