23948sdkhjf

Veidekkes 104-tonner

Veidekke la inn bestillingen før maskinen var lansert og ble først i verden med EC750E HR med 36 meters bom.

Kjøpesenteret i Vika i Oslo sentrum bestod av 11 etasjer og 55.000 kvadratmeter omringet av travle gater med fotgjengere, biler, busser og trikker. Med erfaring fra syv andre Volvo demoleringsmaskiner i high-reach-kategorien, bestilte Veidekke Volvos nye demoleringsmaskin før den egentlig var lansert.

Pin-høyde på 36 meter

Det resulterte også i at de ble første kunde i verden som med EC750E HR.

Den nye Volvo EC750E HR har maks pin-høyde på 36 meter med verktøy på 3,6 tonn. Noe som er en fire meters, og 44 prosents, økning fra forgjengeren EC700C HR.

Volvos største

Stabilitet er avgjørende på disse maskinene og her har ikke Volvo holdt tilbake på noe virker det som. En helt ny undervogn, spesielt konstruert for demoleringssegmentet.

Det er både tyngre og bredere enn Volvos største beltegraver E950E. Sammenlignet med en standard EC750E er det 0,5 meter lengre og en meter bredere og en imponerende sporvidde på 4,3 meter. Ekstra motvekt på fire tonn gjør at maskinvekten kommer opp i 104 tonn totalt.

70.000 tonn avfall

House of Oslo vil gi en mengde avfall på mellom 60.000 og 70.000 tonn. Maskinen har FOG (falling object guard) som beskytter maskinfører fra fallende objekter uten å hindre sikten. Et nytt system som kalles TMI (Total Moment Indicator), med egen skjerm i førerhytta, gir informasjon i sanntid om posisjon på bom og verktøy. Det advarer fører om det jobbes i en farlig posisjon.

Veidekke har i skrivende stund 66 maskiner fra Volvo CE og har vært kunde hos Volvo Maskin i 14 år.

House of Oslo-oppdraget:

Veidekkes oppdrag med storprosjektet VIA i Vika i Oslo sentrum gjøres for Storebrand og Aspelin Ramm.
Oppdraget innebærer å rive dagens bygg i Ruseløkkveien 26 (House of Oslo) og bygge et miljøsertifisert næringsbygg med kontorer, handel, service og servering i 13 etasjer. som kunder innebærer å rive dagens bygningsmasse, oppføre de nye byggene samt oppgradere eksisterende parkeringshus i en totalentreprise.
Rivearbeidene startet sommeren 2018 og hele prosjektet skal ferdigstilles i løpet av høsten 2021.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.171