Anleggssuksess med rett fakturaprogram
OBS! Denne saken er hentet fra leverandøren SmartDok, og skal derfor leses med kritiske briller. Like fullt er det en hyggelig sak.
I november 2015 startet Christer Alsén og Stian Heitmann opp selskapet CSP i Alta. Oppdragene den første tiden ble utført hjemme i garasjen og inkluderte tuning og reparasjoner av snøscootere og andre fritids-kjøretøy.
Nå snart fire år senere har guttene eget bygg med kontor og verksted, syv ansatte og en maskinpark i full drift og klare for store entreprenøroppdrag.
– Da vi startet CSP opp på vinterstid, var det naturlig for oss å starte med service på snøscootere. På samme tid drev vi også med dragracing med snøscooter, men vi hadde hele tiden en plan om at det var entreprenørvirksomheten som skulle bli vår hovedbeskjeftigelse, sier Christer.
– Vårt første entreprenøroppdrag utførte vi med innleide maskiner og vi avsluttet 2016 med en omsetning på 1,5 million.
Den første maskinen selskapet kjøpte var en 2,7 tonns gravemaskin. En minigraver som en kunne ha på henger etter bil. Deretter gikk det slag i slag. – I 2017 gikk vi til innkjøp av en større gravemaskin, og en lastebil, deretter en hjullaster, forteller Stian.
– Vi trengte samtidig mer folk, og ansatte to allsidige gutter som både kunne jobbe på verksted og operere maskinene for entreprenøroppdrag, sier han videre.
Omsetningen økte betydelig, og det samme gjorde den drepende papirmengden. Det var på tide å skaffe seg et system. Det var dags for å gå til innkjøp av et digitalt hjelpemiddel for å beholde kontrollen på faktura, lønn, og prosjekt.
– Å gå rundt og tro at man kan huske timer, transportlister og service er en utopi, sier Stian. Resultatet av dårlig dokumentasjon er at en ender opp med å ikke få betalt for utført arbeid.
– Vi jobber ofte på timer, og vi forbruker materiell. Om dette ikke blir registrert eller registrert korrekt, så sitter vi der med skjegget i postkassa når en skal fakturere, sier Stian
I 2017 skaffet CSP seg SmartDok, for å kunne produsere et korrekt fakturagrunnlag.
– Vi fikk en god innføring i systemet av supporten til SmartDok, og fikk kjapt lagt inn alle maskinene i systemet. Vi oppdaget fort at når en fikk registrert korrekt mengde arbeidstimer og maskintimer var det utrolig lett å ta ut rapporter, forteller Christer.
Gode rutiner ble også lagt til og fulgt opp av de ansatte. – Vi har satt krav i systemet til alle timer skal føres samme dag som de blir utført. Dette har de ansatte vært flinke til å følge opp. Aktivitet blir ført inn rett etter at arbeid er utført.
I 2018 begynte driften virkelig å få luft under vingene. De var nå fem ansatte, MEF-medlem og sentralgodkjent. – Vi tredoblet omsetningen fra 2017 og endte på rundt 15 millioner kroner i 2018. Vi begynte samtidig å konkurrere om større oppdrag, forteller Stian.
Det betyr blant annet at CSP nå konkurrerer om oppdrag opp til 30 millioner kroner.
– I år har vi skaffet oss fire nye gravemaskiner, og vi er blitt syv ansatte. Vår maskinpark begynner virkelig å ligne noe.
Selskapet opplever også at det blir mindre og mindre tid til arbeid for private, men mer oppdrag for kommuner, kraftlag, vegvesen og andre typer organisasjoner. I dag leverer CSP blant annet disse tjenestene:
- Graving og grunnarbeid
- Planering
- Drenering
- Vann og avløp
- Fjerning av oljetanker
- Bildedokumentasjon og vegreferanse
Gravemaskinene til CSP har knapt stått stille i år, og selskapet har på kort bygget seg opp et meget godt omdømme.
Med flere større oppdrag for kommuner, kraftlag og vegvesen kommer det enda strengere krav til dokumentasjon.
– Vi skal nå i gang med bildedokumentasjon i SmartDok, sier Stian. – For oss som jobber langs veiene vil dette være et veldig viktig verktøy. Vi kan dermed dokumentere bildebevis på tilstanden før og etter arbeid med HP-nummer (vegrereranse) på bildet.
CSP brukte før Vegvesenet sin løsning, men får nå alt i én app i form av SmartDok. – Før måtte vi bruke en app fra vegvesenet for å dokumentere. Dette var en ekstra kostnad for oss. Nå trenger vi ikke lenger denne, ettersom SmartDok også har fått vegreferanse i sitt system, forteller han videre.
– Den er utrolig bra den funksjonen. Den sparer oss for mye. Vi kan for eksempel dokumentere eventuelle skader i vei før vi startet!
– Vi ønsket mer drift på vinteren, fordi anleggsbransjen er betydelig roligere på vinterstid, og da er det behov for et substitutt.
– Vi googlet litt og kom over et spennende tilhengermerke i Polen som ingen solgte i Norge. Vi fikk kontakt med selskapet og ble så norsk importør av merket Lorries.
CSP har akkurat kommet i gang med salg av tilhengeren, og etterspørselen har ikke latt vente på seg.
–Den første ordren på 22 hengere er allerede snart utsolgt, sier Christer. Merket har vært solgt en stund i Sverige med suksess.
I tillegg til hengere har CSP serviceavtale på Stiga gressklippere og snøfresere, og Orkel landbruksutstyr i Finnmark og Nord-Troms, samt en importavtale med Rukka og Sinsalo på snøscooterbekledning.