Boliden fortsetter investeringen i Eldrift
Det er den forventede belønningen av investeringen Boliden planlegger å gjennomføre.
300 millioner svenske kroner skal gå med på å elektrifisere massetransporten i dagbruddene i Aitik og Kevitsa.
I 2018 innledet Boliden pilotprosjektet som skulle elektrifisere gruvetransporten i Aitik-bruddet. En 700 meter lang eltrolleybane ble installert og fire tiptrucker ble konvertert til eldrift. I følge Bolidens ledelse er Aitik fortsatt den eneste gruven i arktisk klima som eltrolley er installert.
Fasit: Forbruk ned - produksjon opp
Nå står de med fasiten i hånden og det er klart at produktiviteten er økt samtidig som drivstofforbruket er gått ned. Erfaringene er gode og man er overbevisst om at teknikken kan komme til nytte også i den finske gruven Kevitsa.
Bygger om flere
I Aitik skal det bygges tre kilometer eltrolleybane og konvertere 10 tiptrucker til elektrisk drift.
Utslipp av drivhusgasser fra transporten vil bli redusert med 15 prosent, ifølge beregningene.
I Kevitsa konverteres 13 tiptrucker til el og 1,8 kilometer med eltrolleybane skal bygges. Her skal det dra ned utslippene med ni prosent.
Planen er at begge anleggene skal settes i drift etappevis frem til 2022.
Raskere tiptrucker
Boliden har regnet seg frem til en reduksjon på 5500 kubikkmeter diesel per år når investeringen er gjennomført.
I tillegg kommer altså produktivitetsgevinstene som følger ved at tiptruckene kan kjøres i høyere hastigheter. Maskinførernes arbeidsmijlø for også en boost ved mindre støy.