23948sdkhjf

Oppgraderer E6-tunnel i Rana

På E6 nord for Mo i Rana er arbeidene i den 1260 meter lange tunnelen i gang.

På E6 nord for Mo i Rana er arbeidene i den 1260 meter lange tunnelen så vidt i gang. Nå skal den blant annet få flere nødstasjoner med brannslukkere og nødtelefoner, nødpanel for nødetatene, stengebommer, kamera ved tunnelåpningene, rømningslys, samt nye og flere vifter.

- Oppgraderingen består av en rekke tiltak som skal øke sikkerheten for trafikanter og utrykningsetater ved for eksempel kollisjoner og bilbrann, eller hvis et kjøretøy plutselig må stanse, sier byggeleder Rune Karlsen i Statens vegvesen.

Omfattende

Det er likevel ikke alt som blir like synlig for trafikantene når alt er ferdig. Når arbeidene starter i tunnelen skal det først sprenges ut en fjellhall for et nytt teknisk bygg.

- Vi står foran omfattende arbeider og ser for oss at dette vil pågå et års tid. Vi er nødt til å begrense trafikken slik at vi kan jobbe trygt og mest mulig effektivt, men også for trafikantenes sikkerhet, sier Karlsen.

Beregn ekstra tid

Fra mandag 11. november vil arbeidene i Illhøllitunnelen pågå i tidsrommet 19.00–07.00. Det vil være manuell dirigering og stengninger inntil 15 minutter av gangen, men også lengre stengninger.

Tunnelen vil bli stengt alle dager fra klokka 23.00 til 05.00 (neste dag). Trafikken slippes igjennom med ledebil klokka 00:00 og 03.00. Manuell dirigering fra 05.00 til 07.00.

Sjekk www.175.no for oppdaterte trafikkmeldinger (velg dato for trafikkmelding).

- De lange stengetidene skyldes kompleksiteten i arbeidet og størrelsen på boreriggen. Etter jul planlegger vi å ha kortere stengninger på natten, men dette kommer vi tilbake til.

TUNNELOPPGRADERINGER:

På landsbasis skal rundt 200 riksvegtunneler lengre enn 500 meter oppgraderes etter den nye sikkerhetsforskriften. Dette er den siste av tunnelene på Helgeland som skal ha en slik oppgradering.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.22