Volvo + Isuzu = allianse
UD Trucks som byttet navn fra Nissan Diesel i 2010 ble kjøpt av Volvo i 2007 og har en sterk posisjon i Japan, store deler av Asia, Australia og Afrika.
Strategisk salg
Med salget danner Volvo-konsernet og Isuzu en strategisk allianse som skal styrke begge selskapenes posisjoner innen kommersielle kjøretøy globalt.
Kostet flesk
Ifølge Bloomberg sank aksjene til Isuzu med over 5 prosent etter avtalen ble kjent fordi prisen på 2,3 milliarder dollar ble ansett av analytikere som overpris. Men endelig pris er ikke sikker siden en bindene avtale skal signeres rundt halvårsskiftet, med mål om at alle konkurransegodkjenninger skal være klare for å få sluttført avtalen innen årets slutt.
Bølge av allianser og konsolideringer
Analytikere ser avtalen som en del av bølgen av allianser og konsolideringer som sprer seg gjennom bilindustrien som følge av at elektrifiseringens og autonome kjøretøys inntog tvinger bedrifter å slå seg sammen for å samle ressurser og spare kostnader.
Tanken skal være at de to selskapene komplementerer hverandre, både markeds- og produtkmessig. Det i tillegg til stordriftsfordeler anses å være av stor verdi for den fortsatte utviklingen i Isuzus regi. For Volvos del innebærer det penger i kassa i tillegg til forbedret driftsresultat.
Om alliansen:
Alliansen medfører blant annet samarbeid på eksisterende teknikk, fremtdidig teknikk samt den skal skape et større volum for å kunne bære nødvendige fremtidige teknikkinvesteringer.
Det skal også skape langsiktige forutsetninger for en sterkere virksomhet innen tunge lastebiler for UD Trucks og Isuzu Motors i Japan og på andre internasjonale marekder.
I tillegg skal det utforske mulighetene for et enda bredere og dypere samarbeid innen kommersielle kjøretøyt på ulike markeder og innen ulike prduktkategorier, som lette og mellomtunge lastebiler.