Heldigital E6-utbygging med ny maskinstyring
Powel-løsningen skal sikre digital samhandling mellom anleggskontoret og maskiner/utstyr på anleggsplassen. Målet er å effektivisere dataflyten og økt kvalitet i prosjektoppfølgingen.
Peab først i Norge
– Maskinstyringsløsningen til Powel vil forenkle arbeidshverdagen til de som jobber med maskinstyring, sier BIM-ansvarlig Eirik Bolstad i Peab Anlegg i en pressemelding fra Powel.
Maskinstyringsløsningen fjerner manuelle operasjoner ved dataoverføringen. Maskinstyrings- og stikningsdata sendes direkte fra programvaren Gemini Terreng til maskiner og utstyr. Løsningen håndterer ulike filformater automatisk, og sikrer at alle jobber med siste versjon av prosjekttegningene.
– Interessen for maskinstyringsløsningen vår har vært stor, og nå gleder vi oss over at Peab vil bruke løsningen i et så stort prosjekt som utbyggingen av E6 mellom Kvål og Melhus. Vi er sikre på at dette vil effektivisere dataflyten i prosjektet, sier daglig leder i Powel Construction, Frode Solem.
Forpliktet gjennom IPL
Det er ikke uten grunn at Peab Anlegg jobber hardt med å digitalisere og effektivisere arbeidsflyten i sine prosjekt. Nye Veier er først ut i norsk anleggsbransje med å bruke såkalt integrert prosjektleveranse (IPL).
Det innebærer et kontraktuelt samarbeid mellom byggherre, entreprenør og rådgiver i alle faser av prosjektet. Samtidig forplikter partene seg til å være samlokalisert, samarbeide tett og bruke digitale verktøy.
Nye digitale verktøy
Powel melder at de også tidligere har samarbeidet tett med Peab Anlegg om både veg og vindkraftutbygging.
– Peab vil bruke flere av våre IT-verktøy, og avtalen innebærer i tillegg innovasjon og at vi videreutvikler løsningene våre. Resultatet fra prosjektet vil bli tilgjengeliggjort for kundene våre i tiden som kommer, sier Frode Solem.
Fakta E6 Kvål-Melhus:
• Lengde: 7 km ny firefelts motorveg.
• Byggetid: 2019 til 2022
• Kontraktssum: 850 MNOK eks mva
• Involverte: Nye Veier, COWI og Peab Anlegg