23948sdkhjf

Raptus med Raptor

At det skal være mulig å ha det så morsomt med en toliters diesel...

At det skal være mulig å ha det så morsomt med en toliters diesel, at det skal være så artig å sjalte med gearhendlene på rattet og at et offroadunderstell skal være så velkjørende uansett underlag, gjorde at undertegnede fikk helt Raptor-raptus.

Utsolgt?

Og det er 138 bileiere som tydeligvis fikk samme raptus i løpet av fjoråret, for av 1118 registrerte Ford Ranger, var 138 av disse Ranger Raptor.

- Etterspørselen i Europa har vært veldig stor, så 138 Ranger Raptor var det vi fikk i 2019, men leveransene av det som ble solgt i 2019 fortsetter i 2020, forklarer Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motor Norge.

- Vi ser nå at kravet til utstyr (både sikkerhets- og komfortutstyr) nå også i større grad gjør seg gjeldende på nyttekjøretøy. Som salgstallene viser så har Ford en klar dominans av høyspec. modeller på Ranger.

Spesialutgaven til Ranger er så mye mer enn et kult utseende med store hjul og staffasje.

Gjennomført

Chassiset til Ranger Raptor er utviklet av Ford Performance, og er lagd i høyfast lavlegert stål. Jeg bruker rett og slett Fords egne superlativ fra pressemeldingen som �?fantastisk hjuloppheng�?, for det er skikkelig gjennomført. Joda, egentlig er det spesielt utformet for å takle tøft terreng i høy hastighet, som å hoppe, og hvor ofte trenger du egentlig det? På anlegget blir vel ikke HMS-ansvarlig superhappy om du kommer inn lavtflyende på anlegget.

Men så kjører du bilen i vanlig trafikk, på motorveien osv og merker at det rett og slett er en fryd. Retningsstabil, lettkjørt, støysvak og tar fartsdempere og dårlig vei som en lek, greit nok litt stramt til tider, men likevel behagelig. Under skimtes Fox Pro støtdempere med «Position Sensitive Damping» som gjør at du får mer dempekrefter offroad samtidig som dempingen er mer moderat på vanlig vei. Demperne med 46,6 mm stempler er montert på opphengsarmer i aluminium med utstående støtdempertårn foran.

Imponerende 10-trinns

Fords 10-trinns automat er lagd av høyfast stål, aluminiumslegeringer og komposittmateriale. Den skal klare å bedre akselerasjon og raskere respons samtidig som den er drivstoffeffektiv. Her ble jeg gjentatte ganger fristet til å sjalte med hendlene i magnesum på rattet, noe som stort sett ikke er noe spennende på nyttekjøretøy. Men her gikk det svært kjapt og neste trinn kom med rykk og følelsen av å bli dyttet fremover av momentet.

Dette er et elektronisk system som sørger for meget raske gearskift. Det er forøvrig samme automatkasse som brukes i F-serien og Mustang. Gearkassen er utviklet sammen med GM for bakhjulsdrevne biler, Ford har hatt hovedansvaret for denne gearkassen. De har også samarbeid om 9-trinns automatkasse for FWD biler, der GM har hovedansvaret.

Bi-overraskelse

Fords 2-liters EcoBlue dieselmotor den samme rekkefireren som på Transit Custom, Transit 2T, Mondeo, Kuga, Galaxy og S-Max, men her har den biturbo. Den leverer 213 HK og et dreiemoment på 500 Nm, og er en svært positiv overraskelse oppe i alt dette.

Enten du kjører den i Raptor eller en normal Ranger føles den nemlig ikke som en 2-liter i det hele tatt. Den virker mer responsiv sammenlignet med 3,2-literen den erstatter i tillegg til at lyden også er skikkelig tøff. Forbruket lå på rundt 0,8 til 0,93 l/mil under vår kjøring, men det skal sies at det var en del inspirert kjøring også.

Prisen er 676 000 kroner, men med dieselvarmer og metallic lakk blir den rett oppunder 700.000 kroner. Mye for en Ranger, men denne kan ikke sammenlignes med en vanlig Ranger for det første, for det andre får du en fullspekka pickup med masse utstyr du ellers måtte ha bestilt i tillegg.

Ranger-registreringer i 2019:

Totalt: ble det 1118 registreringer
Ford Ranger Wildtrack: 486
Ford Ranger Limited: 381
Ford Ranger XLT: 113
Ford Ranger Raptor: 138

(Januar 2020 endte på 100 registreringer)

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.208