7,2 milliarder til drift og vedlikehold
I 2020 har Bane NOR på landsbasis fått bevilget 7,2 milliarder kroner til drift og vedlikehold av jernbanenettet.
Størst blir innsatsen på hovedstrekningene Nordlandsbanen, Kongsvingerbanen, Bergensbanen, Sørlandsbanen, Østfoldbanen, strekningen Oslo–Drammen og i Osloområdet.
I vedlikeholdsoversikten 2020 kan man lese punktvis hva som skal gjøres og hvor.
Investeringene øker
I denne oversikten er ikke de store utbyggingsprosjektene tatt med. Disse er finansiert over jernbanens investeringsbudsjett for 2020 på 11,6 milliarder kroner. (Investeringsbudsjettet i 2019 var 10 milliarder og i 2018 var det på 8,9 milliarder kroner.
ERTMS-prosjektet
I tillegg er det bevilget 1,4 milliarder til ERTMS-prosjektet, som skal erstatte dagens signalsystemer og dermed bedre punktligheten og øke kapasiteten på jernbanen. I denne oversikten er ikke de store utbyggingsprosjektene tatt med. Disse er finansiert over jernbanens investeringsbudsjett for 2020 på 11,6 milliarder kroner.
De to foregående årene:
I 2019 ble det bevilget 2,6 milliarder kroner til drift, samt 1,8 milliarder til vedlikehold og 2,5 milliarder til fornyelse av eksisterende anlegg.
I 2018 ble det bevilget 2,6 milliarder kroner til drift, samt to milliarder til vedlikehold og 2,5 milliarder til fornyelse av eksisterende anlegg.