Fortsatt like uavklart
Kommunikasjonssjef Håvard Almås i MEF presiserer at usikkerheten særlig gjelder investeringssiden.
– Flere anbudsprosjekter er sårt tiltrengt, sier han.
Budskapet gjentas
Det er fylkesreformen det handler om. 1850 stillinger fordelt på over 4000 vegvesenansatte er overført til regionalt valgt nivå. Altså fylkeskommunene. Drift og vedlikehold av 44.000 kilometer fylkesveger er fra nyttår overført fra Vegvesenet til fylkeskommunene, som er redusert fra 18 til 11.
Adm. direktør Julie Brodtkorb i MEF har tidligere uttalt at konsekvensene er store for anleggsbransjen.
Hennes kommunikasjonssjef gjentar budskapet, nå flere måneder ut i 2020.
Kommunesammenslåingene
– Bare for litt siden ble vi klar over at enda en fylkeskommunal vegkontrakt ble avlyst på grunn av manglende finansiering. Denne gang fylkesveg 44 i Rogaland, sier Almås.
Han mener situasjonen er like uavklart som ved nyttårstider.
– Hovedinntrykket er at det flere steder i landet er utlyst svært få investeringsprosjekter så langt i år. Her kan også noen av kommunesammenslåingene ha bidratt til et tregere marked. Vår klare oppfordring til offentlige oppdragsgivere er at de må være bevisst sitt ansvar, og sørge for å få prosjekter ut på anbud.