Her er Liebherrs nye mid-range-lastere
Liebherr lanserte i går hjullasterne L526, L538 og L546, mid-range-serien.
Og de første maskinene kan ventes til Norge mot høsten.
- Før koronaepidemien slo til var det snakk om levering i september, forklarer Roy Hasløgård hos Liebherr Norge.
De har bestilt en L546 som det skal kjøres demo i høst, i tillegg har de bestil en L538.
- Vi må nok legge på 4 til 6 uker på leveringene i første omgang, poengterer han.
Mid-range-maskinene kommer nå med Steg-V-motor og oppgradert hydrostatdrift som skal gi mer effekt. L 546 kommer med en ekstra kraftig sekssylindret motor.
NB! Hold deg oppdatert. Et abonnement på TransportMagasinet og AnleggsMagasinet kommer aldri til å bli så billig igjen som det er i april 2020 - 545 for begge for et helt år. Rett i postkassen når det er rykende ferskt:
Sende SMS til 2205, skriv TAB 4
Ny X-hytte
Førerhytta er redesignet med inspirasjon fra den større XPower-serien med større vinduer som kan bestilles med beskyttelsesgitter som tilvalg.
Konsoll, kontrollpanel, bedre oppbevaringsmuligheter og AC-system er nytt.
Pedalene er flyttet 40 millimeter lengre frem som gir bedre plass.
Maskinfører får maskininfo og gjør innstillinger på en ny 9-tommers berøringsskjerm med nytt og optimert menyvalgsystem.
Nytt styrespaksystem
Maskinene har, som XPower-serien, fått den nye spakstyringen som tilvalg.
Styringen kan kjøres mer intuitivt siden spakens posisjon alltid korresponderer med midtleddet på maskinen. Med dette tilvalget kan man bestille maskinen uten ratt, som igjen gjør førermiljøet enda mer romslig.
Ny assistent
Du kan bestille alle assistensystemene som du får på XPower-maskinene.
For eksempel Active Personnel Detection som ved hjelp av sensorer klarer å skille mellom mennesker og objekter. Det aktiveres i tre soner og kan settes opp etter kundens ønske. Du kan også få Truck Payload Assist, integrert dekktrykksmåling, adaptive arbeidslys og 360-graders kamerasystem.
20 prosent sterkere
Fortsatt er to forskjellige lasteapparat tilgjengelige, men begge har fått nytt design og dermed økt kapasitet. På L 538 og L 546 er det brukt større løftesylindre som gir økt løftekapasitet på 20 prosent i forhold til forrige generasjon.