Lyser ut kontrakt på forberedende arbeider
Statens vegvesen forventer utlysning av konkurransegrunnlaget i nær framtid. Oppstart av arbeid er sommer 2020 med ferdigstillelse høst 2021.
I hovedsak består kontraktsarbeidet av:
Omlegging av høyspentkabler langs Arefjordvegen og Bildøyvegen.
Rundkjøring og sykkeltiltak langs Arefjordvegen/Bildøyvegen (for Vestland fylkeskommune). Legging av nye VA-ledninger for ØyVAR
Prosessen videre er at det blir gjennomført en tilbudskonferanse 17.04.2020 kl. 12:00 - 14.00.
Tilbudsfristen er 11.05.2020 kl. 10:00.
NB! Hold deg oppdatert. Et abonnement på TransportMagasinet og AnleggsMagasinet kommer aldri til å bli så billig igjen som det er i april 2020 - 545 for begge for et helt år. Rett i postkassen når det er rykende ferskt:
Sende SMS til 2205, skriv TAB 4
Viktig for framdriften
De pågående arbeidene og den nye kontraktutlysningen er helt nødvendig for å sikre raskest mulig anleggsoppstart for OPS-selskapet.
– Ettersom dagens høyspenttrasé flere steder er i konflikt med nytt vegsystem er vi helt avhengig av omlegging for å kunne realisere Sotrasambandet som planlagt, sier Økland.
Viderefører anleggsarbeidet så langt det lar seg gjøre
– Denne kontrakten er av en mindre karakter en mye annet på Sotrasambandet, men likevel krevende og på kritisk linje i prosjektet, sier prosjektleder Arve Tjønn Rinde i Statens vegvesen.
Vegvesenet ønsker å få gjort alt forberedende anleggsarbeid så langt det lar seg gjøre.
– Det er viktig for framdriften i prosjektet og verdiskapningen i Norge, spesielt i en vanskelig tid, sier Rinde.
Så langt ingen smittede
Rinde opplyser at det så langt ikke er meldt om smittet personell tilknyttet Sotrasambandet.
– Det pågår også en god del andre forberedende anleggsarbeid knyttet til prosjektet. Våre entreprenører holder et høyt aktivitetsnivå for tiden for å ferdigstille kabeltunnelene i Breivik og på Knarrvika, samtidig som vi er i ferd med å ferdigstille installasjonsarbeidene under Sotrabroen, slik at BKK Nett kan starte arbeidene med å trekke nye høyspentkabler, forteller Rinde.
Tar høyde for korona i kontrakten
Vegvesenet er avhengig av at entreprenørene klarer å gi tilbud selv om korona-situasjonen skaper usikkerhet.
Men entreprenørene opplever det som vanskelig å gi forpliktende tilbud uten forbehold i denne situasjonen. Som byggherre har Vegvesenet et ansvar for å skape forutsigbarhet.
- Dette betyr at vi ikke kan gjennomføre nye konkurranser som om korona-situasjonen «ikke finnes». Derfor tar vi nå grep i våre kontrakter for å fange opp situasjonen så godt vi kan, sier Rinde.
– Vi forventer at tilbydere fremover tar hensyn til situasjonen og at dette blir priset inn i tilbudet, sier Rinde videre. Han understreker at eventuelle nye tiltak som besluttes etter tilbudsfristen, er Vegvesenet sin risiko.