23948sdkhjf

- Entreprenører endrer innkjøpsmetodene

Jan Sigurd Bakken i WeeGruppen mener proffmarkedet på utstyr og maskiner vil ta en vesentlig kursendring i kjølvannet av koronakrisen. Han peker på 5 viktige faktorer.

INNKJØP: Korona gjør allerede store endringer i hvordan vi jobber på, nesten uansett sektor. Mange har lørt mye nytt og funnet metoder man tar med seg også etter korona.

I WeeGruppen, som importerer og selger produkter til blant annet industri og landbruk, bygg og anlegg, hus og hage, ser de konturene av en helt ny fremtid innen innkjøp.

– Mange aktører blir naturlig nok mer forsiktige, men for noen åpner koronakrisen opp for nye typer oppdrag og muligheter, sier maskinansvarlig hos utstyrsleverandøren Wee.no, Jan Sigurd Bakken.

WeeGruppen i Tysvær utenfor Haugesund selger utstyr og maskiner på nett til bygg og anleggs-, industri- og landbruksbedrifter i hele landet.

Og bakken merker fortsatt ingen reduksjon i omsetningen av utstyr, og mener det gir en indikasjon på hvor bransjen står akkurat nå.

Følger markedet tett

– Privatmarkedet handler for tiden om hjemmeprosjekter, både i hus og hage. Dette smitter også over på entreprenører og proffmarkedet, der mange får flere småoppdrag å engasjere seg med. Dette gjenspeiler i stor grad utstyret som omsettes for tiden, forteller Bakken. Han mener proffmarkedet på utstyr og maskiner vil ta en vesentlig kursendring etter koronakrisen.

– Stadig flere handler større utstyr som gravemaskiner, trucker og hjullastere i nettbutikk. Denne effekten blir bare sterkere under COVID-19, men vil trolig vedvare også i ettertid. Vår tillit til nettkjøp er økende, og mange er ikke lenger avhengig av å ta kjøpsavgjørelser i forhandlers lokaler, sier Bakken.

– Kravet til service er økende. Kompetanse rundt produkter og bruk, oversikt over markedet og rask respons er helt avgjørende for å tilfredsstille dagens bransjekunder. Fleksibilitet og raske organisasjoner blir avgjort suksessfaktorer fremover.

Fem avgjørende faktorer

Bakken mener disse fem punktene vil avgjøre hvor og hvordan bedriftene handler inn maskiner og utstyr i framtiden:

  1. Netthandel øker: Utviklingen innen netthandel av utstyr, også av størrelsen hjullaster, trucker og gravemaskiner, er i ferd med å bli normalen. Dette vil vedvare og forsterkes etter COVID-19, fordi tilliten til netthandel øker i befolkningen. Proffkundene ønsker smidige handelsløsningene på nett, og vil flytte midlene sine dit de får dette.
  2. Prisene presses: Prisene presses ytterligere for aktørene i markedet, mye på grunn av mer effektive salgskanaler over nett. Store og tunge organisasjoner og franchiser vil lide om de ikke tilpasser kostnadsnivået til det økte prispresset.
  3. Større fokus på kompetanse og service: At stadig flere handler på nett, betyr ikke at de ikke behøver kjøpsstøtte og hjelp til å ta de rette valgene. Kundene vil handle hos dem som kan tilby best mulig kompetanse og service vedrørende produktene de selger – og helst til alle døgnets tider. Det innebærer også god tilgang til reservedeler, etterservice på produkter etc.
  4. Flere spesialister: Økt behov for kompetanse betyr også at vi får flere spesialister innen avgrensede produktområder. Det er ikke nødvendigvis bredden av produktsortimentet som blir avgjørende, men at man kan tilby et produkt i flere prisklasser som tilfredsstiller de ulike behovene til innkjøperne. Noen trenger topp kvalitet og finish, og er villig til å betale for dette – for andre er en enklere modell mer enn godt nok.
  5. Større fokus på bærekraft: Krav til bærekraftige løsninger og lavere utslipp vil sette sitt preg på innkjøp av utstyr i fremtiden. Hvordan er produktene utviklet, hva er de laget av, og kan de resirkuleres? Finnes det elektrisk utstyr som kan erstatte diesel/bensindrevet utstyr og maskiner? Salgsaktører som setter dette i fokus, og kan dokumentere bærekraftige tiltak både i egen drift og i produktporteføljen, vil på sikt få en stor fordel.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063