400 Volt rett i lysarmaturene
Hva som er nytt med det? Dette har da Statens vegvesen holdt på med i 20 år?
– Joda, men det nye er 400 Volt direkte til lysarmaturene, sier Ottar Bjørnstad i Statens vegvesen, i en pressemelding.
Ideen kom for flere år siden fra en tidligere seksjonsleder for Elektroseksjonen, Jørn Holtan.
Ide til masteroppgave
Bakgrunnen for ideen var å redusere overharmoniske strømmer i N-leder, redusere spenningsfallet og strømmen i lederne.
Det førte til en masteroppgave ved UiT Norges Arktiske Universitet med tittelen «En analyse av bruk av 400 V vegbelysningssystemer» skrevet av André Fygle.
Konklusjonen i masteroppgaven var at det vil være smart av Statens vegvesen å ta i bruk belysningsarmaturer med merkespenning 400 Volt for veg i dagen og i tunnel.
Prøveprosjekt
Det var noen forbehold i konklusjonen, men det var ikke nok til at en ikke ville gå videre med dette og prøve det ut.
Utfordringen var at det ikke var noen kjente leverandører som leverte 400 V drivere for LED- armaturer. 400 Volt drivere til armaturer i veksthus har vært benyttet i flere år.
Belysningsbransjen i Norge ble kontaktet og gjort oppmerksomme på at Statens vegvesen ønsket armaturer med 400 V LED-driver, og at det nå var ønskelig med et prøveprosjekt.
Første langs riksveg
– Nå har vi mottatt de første lysarmaturer med 400V fra norske leverandører, forteller Ottar Bjørnstad og viser fram en armatur.
– Når E134 Mjøndalen-Langebru åpner i juli tar vi dermed i bruk det første belysningsanlegget med 400 V armaturer langs riksveg i Norge.