Valgte belgisk/italiensk entreprenør
Oppdraget inkluderer bygging av ny bru over Mjøsa, der JV BESIX / Rizzani har lagt fram et brukonsept med utstrakt bruk av tre for å oppnå best mulig klimaregnskap.
E6 Moelv – Roterud inngår i Nye Veiers utbygging av 43 kilometer med firefelts motorvei med 110 km/t fra Moelv til Øyer.
Delstrekningen Moelv – Roterud er ca. 11 kilometer og består av ny firefeltsbru over Mjøsa og litt over ni kilometer med vei i dagen.
AF som underentreprenør
JV BESIX / Rizzani har norske AF Gruppen som underentreprenør. Multiconsult er rådgiver for entreprenørgrupperingen.
Oppstart i juni
Konkretiseringsfasen mellom Nye Veier og entreprenørgrupperingen starter opp i juni og avsluttes i løpet av august. Etter avsluttet konkretiseringsfase signeres kontrakten for integrert samhandling.
Kontrakten har en budsjettpris på 2,55 mrd. eks mva.
17 prosent lettere Mjøsbru
- Valg av tre i en gitterdragerløsning i konstruksjonen reduserer vekten av overbygningen med 17 prosent sammenlignet med bruk av betong. Dette reduserer videre omfanget av fundamenteringen som igjen er positivt både for CO2-regnskapet og totalkostnaden på byggeprosjektet, sier utbyggingsdirektør i Nye Veier, Øyvind Moshagen.
Utbyggingen av E6 Moelv
– Øyer er delt i tre store kontrakter. Tidligere har Nye Veier signert kontrakt med AF-Gruppen for bygging av delstrekningen Roterud – Storhove, mens konkurransen om hvem som får bygge E6 Storhove – Øyer for Nye Veier fortsatt pågår.