Nye Bronco - råtøff retro
13. juli ble Fords nye Bronco lansert i USA. Og det er godt synlig at Ford skal spille på følelser og råtøfft retrodesign her.
Med en 2-dørs og en 4-dørs versjon vil Ford sikte seg inn på den delen av SUV-markedet som tar terrengegenskaper på alvor.
I pressemeldingen prates det om segmentledende 4x4-egenskaper og ytelser i terrenget som passer for lengre offroad-turer.
Versjoner hvor du kan plukke av takpaneler og dører (som på Jeep Wrangler) blir også tilgjengelige.
Prisene starter på rett under 30.000 dollar i USA, hva de ender på i Norge, om den kommer hit, er ikke klart enda.
Produksjonen starter tidlig i 2021 og første bilene skal være ute hos USA-forhandlerne på vårparten.
Built Wild
Fords chief operating officer, Jim Farley forklarer Bronco-prosessen slik:
- Vi skapte Bronco-familien for å heve alle aspekter ved off-road-eventyr og utstyrte dem med klasseledende chassis og eksklusiv teknologi for å legge lista høyt i det røffe 4x4-segmentet.
- De er bygget med tøffheten til F-Serien og ytelsene til Mustangen og de kommer pakket inn i et slående og funksjonelt design som spiller på det originale Bronco-designet.
GOAT - Go Anywhere Anytime
Den første Broncoen hadde kallenavnet GOAT og det skal merkes på Bronco 2021 også.
Modellen får et eget terrengsystem, med GOAT-modus som skal hjelpe føreren i alle typer terreng.
Syv kjøremodus er tilgjengelige: Normal, Eco, Sport og Slippery. Og for terrengkjøring kan du velge mellom Sand, Baja, Mud/Ruts og Rock Crawl.
To 4x4-system
To firehjulstrekksystemer blir tilgjengelig. Det vanlige blir en to-trinns med elektrisk innkobling i fart. Det andre er en to-trinns elektromekanisk overføringskasse hvor du i tillegg får et auto-modus som gjør at du kan velge mellom 2H og 4H når du trenger det. Bronco bruker Dana-aksler foran og bak, begge med elektrinisk låsbar diff som tilvalg.
Fords EcoBoost-motorer
Tilgjengelige motorer blir Fords EcoBoost 2,7-liter V6 med 310 hestekrefter og den 2,3-liters store firesylindrede EcoBoost-motoren på 270 hestekrefter.
Gearkassene du kan velge mellom er Fords nye 7-trinns manuelle og 10-trinns automaten som vi allerede kjenner fra blant annet Ranger.