Investerer i Grove-kraner
Crane Norway Group har kjøpt ni nye Grove GMK-terrengkraner. Det dreier seg om fem GMK5250XL-1, to GMK6300L-1, én GMK5150L og én GMK3060L. Kranene vil bli satt i arbeid på byggeplasser, vindmølleparker, oljeraffinerier og offshore oljeplattformer.
UN Mobilkraner, Manitowocs forhandler i Norge, inngikk avtalen om salget i oktober 2019, og de ni Grove-kranene er sendt til Norge fra Manitowocs anlegg i Wilhelmshaven i Tyskland.
GMK-kranene vil bli brukt til en rekke jobber, fra små byggeplasser til installasjon av vindmølleparker og større olje- og gassbyggeprosjekter. Kranene vil også bli brukt offshore på oljeplattformer i Nordsjøen, der de skal brukes i vedlikeholds- og konstruksjonsjobber.
Ekstremt fornøyde
– Vi eier allerede 15 Grove-kraner, og var ute etter nye modeller med ekstra stor løftekapasitet som et tilskudd til flåten vår. Vi kjøpte vår første Grove-kran i 1986, en Grove TM760EN, og har tatt inn en rekke ulike GMK-modeller i maskinparken vår de siste årene. Både vi og kundene våre har alltid vært ekstremt fornøyde med den jevne ytelsen og påliteligheten til Grove-kranene.
– Derfor valgte vi terrengkraner fra Grove. Den utmerkede servicen som gis i området var en annen grunn til at Crane Norway Group valgte Grove fremfor noen av konkurrentene, sier Trond Helge Skretting, driftsdirektør hos Crane Norway Group, i en pressemelding.
– Det er spennende å gjøre forretninger med et selskap som har så omfattende erfaring og som alltid er parat til å påta seg nye prosjekter for å sikre at kundene er tilfredse, tilføyer Rune Dybvik, salgssjef hos UN Mobilkraner i Norge.
Én enkelt motor
Crane Norway Group er spesielt begeistret for den nye Grove GMK5250XL-1. Med en hovedbom på 78,5 m har kranen den lengste hovedbommen i sin klasse. Ved å kombinere høy kapasitet på opptil 250 tonn med utmerket manøvrerbarhet kan GMK5250XL-1 utføre en rekke jobber og sikre at investeringen blir lønnsom.
– Med én enkelt motor og utslippsnivåer i tråd med EUROMOT 5 oppfyller terrengkranen de nyeste forskriftene. I Norge er dette spesielt viktig, ettersom byggefirmaene nå øker innsatsen for å redusere karbonavtrykket. GMK5250XL-1 gir også lavere driftskostnader og 30 prosent reduksjon i dieselforbruket sammenlignet med tidligere modeller.
Styrke i høyden
Den fem-akslede GMK5150L har allerede vært på markedet i noen år, og den tilbyr god tilgjengelighet og manøvrerbarhet på arbeidsplassen takket være den kompakte konstruksjonen med bare 2,75 m bredde på chassiset. Med en kapasitet på 150 tonn og en 60 m hovedbom er GMK5150L en kraftig og allsidig kran, spesielt i taxi-utgave, ettersom kranen kan frakte opptil 10,2 tonn motvekt og samtidig bære 12 tonn per aksel, noe som gir svært høy kapasitet.
Når bommen er helt uttrukket, har den en kapasitet på 11,8 tonn, og det gjør GMK5150L ideell til bruksområder med behov for styrke i høyden. Kranen har også et kompakt fotavtrykk, er svært drivstoffgjerrig og har mer enn 20 prosent høyere lastekapasitet enn forgjengeren GMK5130-2.
Økt arbeidsradius
Med sin 80 m lange bom og en kapasitet på 300 tonn utmerker GMK6300L-1 seg ved bruksområder med lang bom og høy løftekapasitet. Den økte arbeidsradiusen og kapasiteten ved arbeid i høyden øker kranens allsidighet.
Ved bruk av hovedbommen kan den løfte opptil 14 tonn i full høyde håndtere dette innenfor en arbeidsradius på 14–28 m. GMK5250XL-1 og GMK6300L-1 bruker de samme motvektene og hjelpevinsjene.
Mindre enn 8,8 meter
Groves nye GMK3060L kombinerer en sterk, 48 m lang hovedbom med en veldig kompakt design og høy driftshastighet. Med en kjøretøylengde på mindre enn 8,8 m og en bredde på 2,55 m er GMK3060L egnet for de trangeste arbeidsplassene i bysentrum og for prosjekter i tettbebygde områder.
Med den lave høyden på bare 3,64 m når fjæringen er helt nedsenket, og en grunnlengde på bommen på 9,55 m, kan den til og med brukes innendørs i haller og andre steder. GMK3060L tilbyr de sterkeste taxi-lastetabellene i sin klasse og kan løfte 6,6 tonn i full høyde ved hjelp av hovedbommen.