Kruse Smith bygger gang- og sykkelbru i Trondheim
- Vi ser frem til å gå i gang med dette oppdraget, og vi gleder oss til å kunne bruke våre erfaringer og kompetanse innen brubygging til å gi myke trafikanter i Trondheim en tryggere transportvei, sier Finn Erik Espegren, avdelingsleder for anlegg og konstruksjon i Kruse Smith.
100 millioner
Den nye gang- og sykkelbrua skal stå ferdig juni 2022. Prosjektet har en kontraktsramme på 100 millioner kroner.
Arbeidet med prosjektering er allerede i gang, og Kruse Smith har knyttet til seg AFRY som rådgiver i prosessen. Selve brobyggingen starter opp våren 2021. Brua får en total lengde på 180 meter. I tillegg til brua bygges gang- og sykkelveier på begge sider av brua med tilknytning til eksisterende gang- og sykkel nettverk.
- Brua bygges som en lanseringbru. Det innebærer at hele brukonstruksjonen bygges på en side og skyves over mot motsatt side. Denne måten å bygge bru på har vi god erfaring med fra blant annet E39 i Agder. Metoden sikrer at brua kan bygges uten at trafikk under må stanse opp. I tillegg er det tryggere for våre ansatte ved at vi får langt mindre arbeid i høyden. Våre viktigste prioriteter vil alltid være sikkerhet for ansatte, publikum og miljøet, sier Espegren.
3D-modeller
Hele bruprosjektet vil bygges etter modell. Det innebærer at alle tegninger og beskrivelser utarbeides i 3D modeller, og at papirtegninger ikke forekommer. Ansatte ute på brua vil jobbe med iPads hvor de får all informasjon og hvor de kan zoome seg inn og ut etter behov.
- I samarbeid med Nye Veier og AF Gruppen har vi erfart fordelene med å jobbe etter modell, både i prosjektledelsen og ute på anlegget. Der hvor endringer tidligere medførte krevende versjonsoppdateringer kan vi nå gjøre endringer ett sted og dette blir oppdatert for alle samtidig, forteller Espegren.