40-års jubilanter kjøper 8 x Liebherr
10. august fikk maskinfører Kjell Erik Beil sin nye Liebherr A916 Compact Litronic. Det ble den første maskinen i en pakke på åtte stk. Maskinentreprenøren Jørgensen og Jørgensen fra Sellebakk har tatt i et tak for å fornye maskinflåten. I tillegg feirer de 40-års jubileum i år.
Spesialister på V.A.
- Det å kunne kjøre flere funksjoner samtidig er viktig, og det gjør den godt, legger han til.
Maskinen vil gå nesten utelukkende på V.A-jobbing i vei, som her. Kjell Erik har kjørt maskin i 14 år, og en av ønskene hans var tiltrotator med klypekassett. Det og HK-feste er fra Rototilt. Klype har vist seg å være svært praktisk på slike oppdrag, legger han til.
8-pack
Jørgensen og Jørgensen har i tillegg kjøpt en R914, tre stk R926 som skal bli levert i uke 50, ytterligere to A916 Compact, en kommer i høst og en nærmere årsskiftet, og en R914 som skal leveres i uke 42.
40 år: Jørgensen og Jørgensen
På Sellebakk møter vi Lene Jørgensen, ingeniør og prosjektleder og Thomas Jørgensen, daglig leder i Jørgensen og Jørgensen. Sammen leder de nå den 40 år gamle familiebedriften videre sammen med faren Bjørn Jørgensen, han står som eier og er fortsatt delaktig i driften. Det var Bjørn og farens hans Reidar Jørgensen, sammen med Bjørns onkel Rolf Tolfsen som startet opp med tomtegraving i 1980. Det utviklet seg til hele boligfelt, blant annet for Block Watne. For ca 20 år siden dreide driften seg om til V.A-graving og offentlige anskaffelser. Og ser man på de 15 siste årene har de vært hovedsakelig V.A.
Rammeavtaler på V.A.
Nå er de 30 ansatte med drøye 16 anleggsmaskiner og åtte lastebiler i parken. Rammeavtaler på V.A. sørger for mye av omsetningen, noe de har med Fredrikstad, Hvaler og Sarspborg. I tillegg har de avtale om fornminnegraving med Viken (Østfold-delen). Nylig har de også overlevert innfartsparkering med sykkelhotel i Fredrikstad som satser på grønnere løsninger og kollektivtransport.
Rekordstor maskinhandel
Maskinene blir stort sett byttet ut etter fem år, men noen av innbyttemaskinene har rukket å bli syv, åtte og ni år. Historisk sett har det gått fra Åkerman Sumitomo og Liebherr for mange år siden, til Volvo, Cat og Hitachi i nyere tid. Nå er altså åtte Liebherr på vei inn i parken.
- Vi har aldri handla så mange maskiner før, slår hun fast.