Innstilt til kontrakt på skredsikringstunnel
Møre og Romsdal fylkeskommune har innstilt arbeidsfellesskapet Kruse Smith Entreprenør AS/Volda Maskin AS til kontrakten på byggingen av skredsikringstunnel på fv. 63 mellom Eidsdal og Geiranger.
Syv entreprenører hadde levert tilbud på oppdraget, som er en totalentreprise som inneholder prosjektering og bygging av:
- 4,8 km tunnel og 100 meter tunnelportaler
- Komplett elektroarbeid for prosjektet
- 400 meter veg i dagen med tilkopling på eksisterende vegnett
- En 25 meter lang bru
- En 135 meter lang ledevoll for skred på Indreeide
Kontrakten er tildelt entreprenøren som har levert tilbudet med best forhold mellom pris og kvalitet. Kvaliteten blir vurdert ut fra gjennomføringsplanen, entreprenøren sin organisering og nøkkelpersonell.
- Vi er svært godt fornøyd med konkurransen om oppdraget, og at vi kan innstille entreprenøren som vi mener hadde best kvalitet på tilbudet og som også har lavest pris, sier prosjektleiar Arne Ola Stavseng i Møre og Romsdal fylkeskommune.
Tilbyderne har ti dager klagefrist på innstillingen. Tilbudene skal også fremlegges for politikerne før man kan skrive kontrakt.
Les også: Vegvesenet har ikke tilstrekkelig oversikt
Tilbudene:
- Veidekke entreprenør AS, tilbud 751.555.979 kroner, vektet tilbud 676.555.979 kroner
- Skanska Norge AS, tilbud 722.617.183 kroner, vektet tilbud 647.617.183 kroner
- NCC Norge AS, tilbud 720.552.561 kroner, vektet tilbud 650.552.561 kroner
- Metrostav Norge AS, tilbud 649.811.089, vektet tilbud 594.811.089 kroner
- Leonhard Nilsen & Sønner AS, 701.899.449 kroner, vektet tilbud 646.899.449 kroner
- Kruse Smith Entreprenør AS/Volda Maskin AS, tilbud 516.992.162, vektet tilbud 431.992.162 kroner
- Bertelsen & Garpestad AS, tilbud 538.108.403 kroner, vektet tilbud 503.108.403 kroner
Sikrer 13 skredpunkt
Fv. 63 er den eneste tilkomstveien for Geiranger om vinteren. Når prosjektet er ferdig blir det tryggere for trafikantene og færre stenginger av vegen på grunn av skred eller fare for skred.
Skredsikringsprosjektet sikrer 13 registrerte skredpunkt. Årsdøgntrafikken er i 630 kjøretøy i gjennomsnitt, men varierer fra 1500 kjøretøy i døgnet i sommersesongen til 200 i døgnet om vinteren.
Byggestarten er planlagt i høst og tunnelen skal etter planen åpne for trafikk høsten 2023.