23948sdkhjf

40 km ny europavei til 3,5 milliarder er fullført

Den fire mil lange strekningen på E16 mellom Oslo og Bergen er åpnet etter et ti år langt prosjekt.

40 km med ny europavei er bygd, og siste delstrekning er de østligste 4,5 kilometerene. 12 km av den nye vegen går i tunnel, så mye av stigninga på begge sider tas lunt og snøfritt inni fjellet.

Veien er bygd med slakke svinger og jevn stigning, og høyeste punktet ligger på 992 moh. På høyfjellstrekningen er det bygget uværslys som gjør mye lettere å følge veien i mørke og snøføyk.

Til korpsmusikk kutta samferdselsministeren snora. Dermed er den nye veien fra Øye til Eidsbru gjennom Rødølstunnelen åpnet.

– Dette er en topp dag. Veiåpning er det beste en ordfører kan være med på, sier ordfører, Vidar Eltun i Vang kommune.

Skal svært mye til før vi får kolonnekjøring

- E16 Filefjell er blitt en vei det går an å holde åpen nesten hundre prosent av tiden. Veien er blitt mye lettere å drifte, og uværslysa gjør det bedre å følge veien. Det skal svært mye til nå før vi får kolonnekjøring og stenging på Filefjell , sier avdelingssjef Gunnar Bjørgo i Presis vegdrift, som brøyter vegen.

Fire mil med ny vei som ble 10 prosent billigere enn planlagt.

Arbeidet på E16 Filefjell startet for rundt ti år siden, og veiprosjektet har vært delt inn i fire strekninger. Eidsbru-Varpe stod ferdig i 2012, Smedalsosen-Borlaug åpnet i 2014 og Varpe Bru-Smedalsosen åpnet i 2017. For sistnevnte strekning fikk E16 Filefjell Byggeindustrien sin pris "Årets anlegg 2017" - en stor bragd for både byggeherrepersonellet og entreprenøren Hæhre.

Sluttprognosen for hele prosjektet er på 3,44 milliarder. Det er ca 10 prosent under tildelt ramme.

De første vel 35 kilometerne har, trass i mange utfordringer, hatt en god gjennomføring og god framdrift. Men på den siste tidelen av strekningen har det samla seg opp en del «stang-ut»-hendelser som har ført til forsinkelser, sier prosjektleder Odd Erik Haugen på E16 Filefjell.

Øye-Eidsbru er bygget av den østerrikske entreprenøren Strabag. Spanske Aldesa hadde elektroarbeidet, fram til kontraktsforholdet ble avslutta med mangelliste og Mesta Elektro kom inn for å ferdigstille Rødølstunnelen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.203