23948sdkhjf

Hurtigrutebråk- uansett

Under tittelen "Hurtig)ruteknusing" lover Helgelands Blad bråk, dersom sterkt belastede Hurtigruten blir offer for rute- eller anløpskutt.

En ting er sikkert - uansett hva man måtte mene: Dersom Hurtigruten kutter ut ett eller flere anløp, blir det bråk, skriver avisen på førstesiden.

Torsdag møtte hurtigrutedirektør Olav Fjell samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Møtets forspill var et ultimatum fra Fjells side: Gi oss bedre rammer, ellers kutter vi anløp.

Hurtigrutens nåværende avtale med staten om å drive passasjertrafikk skal reforhandles. Hurtigruten vil ha bedre kompensasjon. Flere momenter er spilt inn.

Hurtigruten handler mye om følelser. Men slettes ikke bare det. Og skal det først kuttes - og da utelukkende ut fra besøkstall - blir det riv, ruskende galt.

Hurtigruten er en betydelig godsleverandør. Det leveres mengder tilsvarende 10.000 trailere i året. Nesten halvparten skjer nord for Tromsø. Fem av de syv havnene med dårligst passasjertall ligger i Finnmark. At det er områdene med lavest folketall som har de laveste besøkstallene, er kanskje ikke så overraskende.

Men langt viktigere er at det er Finnmark som isolert sett er mest avhengig av hurtigruten. For en stor del av godset som leveres med «verdens vakreste sjøreise» er dagligvarer. Essensielle leveranser i landets mest værharde fylke vinterstid, med andre ord. Det er ikke luksusleveranser som dominerer. Det vil være ikke mindre enn en skandale om Hurtigruten og staten ender opp med et resultat som raserer finnmarkingenes tilgang til primærvarer.

Men dette handler ikke om å tale en spesiell regions sak. Hurtigruten som nasjonsbygger, identitetsskaper og internasjonalt bunnsolid varemerke holder seg ikke oppe ved å kjøre forbi.

I den rødgrønne regjeringserklæringen står det at man skal «opprettholde Hurtigruta som et enhetlig transporttilbud med daglige, helårlige seilinger på hele distansen Bergen - Kirkenes». Tor Arne Strøm understreker det. Navarsete åpner for justeringer dersom det er juridisk holdbart innenfor avtalen. Turistmessig anser vi ikke lengre liggetid for å være et kjernepunkt. Det er viktigere at Nesna, Sandnessjøen og andre bygger opp tilbud som gjør det mer fristende for turistene å ligge over, eller legge turen videre på land herfra, skriver Helgelands avis.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063