23948sdkhjf

Hørte kollegaen på telefon da han kjørte ut

Leiv Sand-sjåføren som gikk ut i Beistadfjorden i går, snakket med en kollega på telefonen idet han braste gjennom autovernet. Det var en kort samtale over handsfree, og etter manges mening ubetydelig for ulykken. Erfarne sjåfører mener ulykkessvingen er et farlig punkt.

Sjåføren betegnes som meget erfaren kar som også har kjørt strekningen flere ganger.

Det er konstatert brudd i nakken som vurderes operert i dag, fredag. Han ligger nå på St. Olavs Hospital. Kjæresten på 23 år kom fra ulykken med lettere skader.

Ulykkesgruppa i Statens vegvesen startet i går arbeidet med å finne ulykkesårsaken - blant annet med spormålinger og innsamling av grunnlagsdata.

Spor i kjørebanen tyder på at trekkvogna har gått innover mot den gule midtstripa like før den seks tonn tunge hengeren veltet over autovernet og rullet ned i fjæresteinene. Trekkvogna ble slitt løs fra hengeren og rullet ut i sjøen der den ble liggende på fem-seks meters dyp.

Lasten på 75 hele storfe, oppdelt i 300 kvarte skrotter, hang på kroker inne i hengeren. Det aktualiserer teorien om at lasten kan ha forskjøvet seg.

Overingeniør Øystein Veie i Statens vegvesen bekrefter at dette er et sentralt moment

- Vi kommer til å sjekke tyngdepunktet på lasten, sier han til Trønderavisa

Leif Sand kjører i underkant av 60 turer fra Namsos i måneden fordelt på fire biler.

Flere av sjåførene mener at ulykkessvingen er et farlig punkt. - Den er veldig vanskelig og burde vært rettet ut fullstendig. Svingen er også for knapp, vegbanen er sporete - og i tillegg er doseringen feil. På veg sørover føler du at du blir trukket ut av svingen, sier Frank Bartnes (42) - som også var Leiv Sands koordinator på ulykkesstedet i går.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047