Oslo-folk på glatta
I Oslo og Akershus hadde 12,3 prosent av ulykkesbilene sist vinter sommerdekk. Det går frem av If Skadeforsikrings tall for perioden november-april.
- Det indikerer at skremmende mange kutter ut vinterdekk. Folk er ikke lenger like flinke til å ta hensyn til føret, sier teknisk sjef Vidar Brustad i If Skadeforsikring.>
- Ulykkene på sommerdekk skjer gjennom hele vinteren, men mange skyldes at av bilførere legger om for sent om høsten eller for tidlig om våren, ifølge If.
- Folk venter i det lengste med å sette på vinterdekk. Værvarslingen kan melde om snø i forveien, men mange venter likevel med å legge om helt til den morgenen snøen ligger der, sier Brustad.
Flinke i nord
På landsbasis kjørte 17 prosent av ulykkesbilene på sommerdekk i perioden november-april, mot 11 prosent for fem år siden. I Oslo har andelen derimot holdt seg stabil og var 12,1prosent vinteren for fem år siden.
Skadetallene til If viser store regionale forskjeller. I Nord-Norge kjører én av ti ulykkesbiler med sommerdekk om vinteren, mens hver fjerde skadde bil på Vestlandet gjør det samme.>
- I nord vet folk at snøen kommer uansett, så det er ikke noe å lure på. Vi skal ikke se bort fra at mildere vintrer sørpå har gjort at flere velger å gamble på å kjøre med sommerdekk en stadig større del av året, sier Brustad.>
- Særlig i byene er det en stor andel bilførere som velger å kjøre på sommerdekk hele året og tar sjansen på at det går bra. Salting av viktige veier gjør nok at noen tøyer strikken lengst mulig der, sier han.
Pigg best på is
Piggfrie vinterdekk vinner stadig terreng på bekostning av piggdekk. Litt over halvparten av norske bilister kjører nå piggfritt vinterstid, ifølge Dekkimportørenes forening. Sist vinter var piggfriandelen i Trondheim 79 prosent, 83,8 prosent i Oslo og 90,1 i Bergen. Alle de tre byene har piggdekkgebyr.
Biler med piggdekk utgjorde 29,9 prosent av ulykkene sist vinter, viser tallene til If, mens 52,5 prosent hadde piggfrie vinterdekk.
- Det kan bety at noen bilførere som før har kjørt på piggdekk feilberegner kjøreegenskapene til piggfrie vinterdekk. Piggfrie er i dag av veldig god kvalitet og er et fornuftig valg for mange, men de har fortsatt noen svakheter i forhold til piggdekk, spesielt på is, sier Vidar Brustad i If.
- Derfor er det veldig viktig å tilpasse kjøringen etter føret og hvilke dekk man kjører på, sier han.
Buss på sommerdekk
Hver sjette buss som havnet i Ifs skadestatistikk sist vinter, kjørte på sommerdekk. Andelen har holdt seg stabil over tid. I Oslo-området var andelen litt lavere, 13,6 prosent.>
- Det er helt uansvarlig å kjøre med sommerdekk, eller for dårlige dekk, om vinteren. En buss er gjerne full av passasjerer, og en ulykke kan få katastrofale følger, sier Kristin Øyen i Trygg Trafikk. Det koster en del å skifte dekk på en buss.
- Det er nærliggende å tro at økonomiske hensyn gjør at enkelte gambler med sikkerheten til passasjerene. Heldigvis skjer det få bussulykker, sier hun.