Tradisjonsrik vinteropplevelse
Med seg på laget hadde Dekkpartner, som er Nordens største dekkjede med 280 servicepunkter, samarbeidspartnere som Norsk Scania, SsangYong Norge, samt dekk- og kjettingleverandører. Et av høydepunktene var nok kjøreturen i rallybilen til Sverre Isaksen. Trauste lastebilsjåfører fikk virkelig luftet seg i den rallyriggede Mitsubishien. Her ble godt voksne karer til gutter igjen. Sverre Isachsen har forøvrig en solid link inn i sfæren til tungt.no sine lesere. Han er av yrke maskinentreprenør hos Isachsen Entreprenør AS.
Om rallyøvelsen var imponerende, var det ikke mindre imponerende å teste ut terrengegenkapene til en mastodont av en lastebil, en Scania R420 6x6, utstyrt med Allison automatisk gearkasse og kjetting på alle hjulene bak. Som utskremt medarbeider fra tungt.no måtte jeg sevsagt til pers bak rattet. Jeg fant fort ut at her var det ingen grunn til å holde seg til den oppmerkede løypa. Meterhøye snødriver, bakkestart der det knapt gikk an å stå og håpløse områder med bare løssnø ble forsert uten trøbbel. Og det med bare langsgående sperre koplet inn! Imponerende!! Nå er jeg vel ikke sikker på at så mange i Norge har behov for en slik bil, bygget som den er for de aller tøffeste oppdragene, det være seg sivile eller militære, men det er uansett interessant å oppleve ytterpunktene avhva lastebilprodusentene klarer å konstruere.
Nå var det ikke bare ekstreme terrengøvelser med 6x6-bil som stod på programmet. Et knippe Scania anleggsbiler stod også til rådighet, men da i en løype som ikke var fullt så krevende. I tillegg hadde de lagt opp til en liten kjøreopplevelse på flystripa i nærheten. Ikke den mest spenstige øvelsen, ritignok, men muligeter for å teste ut unnamanøver og ABS-bremser på et lukket område er jo alltid possitivt.
På den samme banen kunne man også leke seg med et utvalg av bilene til SsangYong. Her stod både Rexton, Rodius og pickupen Actyon Sports til rådighet, og deltagerne sparte ikke på kruttet når de kom bak rattet. Senere på dagen fikk man muligheten til å kjøre de samme bilene i en relativt bratt løype ved siden av slalomanlegget i nærheten av hotellet. Jeg har kjørt en god del i terrenget tidligere, men lot meg allikevel imponere over bilenes egenskaper på svært dårlig underlag. Dette er jo tross alt ikke biler bygget som terrengbiler, men allikevel oppførte de seg slik.
Dagen etter var det lagt opp til litt faglig påfyll. Litt om nitrogen, litt om Dekkpartner og litt nyheter fra Flom Kjetting. Sistnevnte kommer med en ny, svært lett kjetting, der lenkene har firkantprofil. Dette skal gi bedre grep, samtidig som vibrasjonene under kjøring blir mye mindre. Kollega Njål Hagen kommer tilbake med mer om disse kjettingene, etter en test han har vært med på sammen med blandt annet Vegdirektoratet.
Alt i alt kan jeg konkludere med at Dekkpartner nok en gang har dratt i land et vellykket opplegg på Golsfjellet. Og at det er en gylden anledning for samarbeidspartnere som Scania og SsangYong til å vise hva produktene deres er gode for, er det ingen tvil om.