23948sdkhjf

Sikker tunnelsikring

Da NOBI Norsk Betongindustri AS på Askøy fikk transportoppdraget på elementene til tunnelsikringen på ringvei vest i Bergen, startet de like godt opp søsterselskapet NOBI Transport. Vi ble med Robin Nilsen på en av de mange turene med tunnelvegger.

Kjøringen til tunnelene på ringvei vest startet allerede i februar 2008. Da startet også NOBI Transport opp. Robin Nilsen har allerede ni år bak seg som sjåfør for NOBI, gjennom den andre faste transportøren, Vatne Transport.

- Vatne har fire kranbiler i oppdrag for NOBI, så de to trekkvognene våre er egentlig et supplement til den transporten han driver, sier Robin.

Tralla han drar på i dag kjøpte de brukt i Tyskland, en spesialtralle for denne type transport. Til vanlig kjører Robin en jumbotralle med uttrekk, siden bilen hans også er utstyrt med kran. Den kan også demontere kranen og bygges om til planbil, med sin 3,40 akselavstand.

- Denne elementhengeren er egentlig beregnet på toakslet trekkvogn eller pusher, så den blir litt upraktisk bak denne bilen, sier han mens vi rigger til for lasting på den nedlagte fergekaien på Steinestø, nord for Bergen.

En gang i tiden den mest trafikkerte fergekaien i Norge, men Nordhordlandsbrua tok over den jobben på 90-tallet.

Nå er kaien fylt opp av betongelementer fra Belgia, etter flere båtanløp i løpet av fjoråret.

En del av elementene bærer preg av overfarten og er skadet.

- Dette er den niende transporten siden elementene forlot fabrikken i Belgia, forteller Robin og rygger en ny ramme inn i hengeren. Han skal i hvert fall få dem trygt frem uten flere skader, så to surrekjettinger blir slengt over veggene.

De hydrauliske støttelabbene presser ikke nevneverdig på betongen. De er mer en støtte for at de ikke skal bevege seg sideveis, mer enn fullgod lastesikring.

Stabil

Tunnelkjøringen skulle egentlig gå på to skift for å holde unna, men slik har det ikke blitt. De rundt 600 turene har blitt spredt utover i en lengre periode enn først antatt, så stort sett har en sjåfør klart å holde unna.

Etter at flaket med drøye 21 tonn elementer er rygget inn i hengeren, heves det klar av bakken ved hjelp av et hydraulisk fjærsystem. Egne batterier til driften av hydraulikken er plassert på hengeren. - Ladekablene som gikk frem til bilen, var i tynneste laget, så vi har forsterket litt, sier Robin.

Etter at lasten er sikret, hever han hengeren foran og bak. En side om gangen. Han savner en nullstilling som hengeren kan gå tilbake til eter lasting og lossing. Nå må Robin sjekke manuelt i hjulbuene for å få hengeren noenlunde vannrett før han kjører.

- Den blir veldig stabil med hydraulisk fjæring, men hovedvekten ligger på fremste aksel på tralla. Men det gjør lasting og lossing veldig enkelt, da.

Kaien på Steinestø begynner å tømmes, og tunnelene på ringvei vest begynner å bli ferdige.

- Denne tralla blir nok stående en del når denne jobben er ferdig, frykter Robin. Uansett har han nok å gjøre, tross dystre spådommer for bygningsindustrien. Veianlegg er det heldigvis fortsatt en del av fremover.

Vi losser våre tre elementer i tunnelen etter mange hundre meter rygging i stummende mørke og den ombygde gravemaskinen med fire sugekopper plasserer dem der de skal stå.

For Robin er dette hverdagen, mens vi andre syns det er litt eksotisk å være med på oppdrag med slikt utstyr. Takk for turen i alle fall.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078