23948sdkhjf

Hva skjer med Raumabanen?

Dersom CarfoNet legger ned godstrafikken, betyr det fem tusen flere trailere gjennom Romsdalen. I kulissene lurer CargoLink.

CargoNet har mistet betydelige volumer på strekningen Oslo-Åndalsnes, og driften gir tap for selskapet. De mangler mellom fem og ti millioner kroner for å få driften i balanse.

Dersom godsmengden skal over på vei, vil det, ifølge NRK, bety fem tusen flere trailere gjennom Romsdalen.

Tungt.no har tidligere skrevet om Raumabanen. Dengang fortalte adm.dir. Are Kjensli i CargoNet at en av årsakene til at de ikke klarer konkurransen med bil er at store deler av godset som landes i Åndalsnes skal videre - for eksempel til Ålesund. Noe som igjen betyr at transportørene da like gjerne tar hele strekningen med bil.

Les også: CargoNet vurderer Raumabanen

CargoNet har tidligere flyttet godset fra bane til vei på strekningen Oslo-Gøteborg, etter at toget viste seg å bli en for dyr transportløsning.

Dengang hevdet CargoNet at jernbane først er konkurransedyktig på strekninger over 500 km. Strekningen Oslo-Åndalsnes ligger helt i grenseland for dette.

I kulissene lurer CargoLink, eid av AutoLink. De har allerede et tog på strekningen. De hevder å ha kapasitet både på dette, samt muligheter til å drifte flere. For å få økonomien i boks, vil de eventuelt dra veksler på AutoLink-vognene. - Vi kan klare å kjøre en kombinasjon av bilvogner og containere, forteller Kjell Ovrehagen i CargoLink. Dette gjør at transporten blir noe rimeligere enn med dagens alternativ, sier han.

Så langt er ingenting avgjort. Tiden vil vise om toget har gått for transport på Raumabanen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062