23948sdkhjf

Setter pris på det

I mitt forrige liv stelte jeg med �?Dinky Toys�?. Du har sikkert lagt merke til dem langs gater og streder: kun fire hjul, forhjulsdrift, tverrstilt turbodieselmotor foran, plass til fire eller fem voksne personer og praktisk talt null last.

Nei da, jeg skal ikke være for høy på pæra, selv om det er morsomt å kunne kikke ned i passasjerrommet på en personbil fra høyt der oppe førerhytta på en R-serie eller en FH16. Spesielt om sommeren.

Som du nå kanskje har oppdaget: i mitt forrige liv som motorjournalist stelte jeg med personbiler, og det er "s torgutta" som seg i mellom har innført den fleipende betegnelsen. Nå er jo de originale "Dinky Toys" blitt ettertraktede samleobjekter, hvis vi gutta som var i puberteten den gangen bare hadde skjønt akkurat det!

Poenget i denne omgang er at når du har jobbet med noe så lenge som jeg har, får du et visst "marked". Ikke bare blant venner og bekjente. Men faktisk også blant vilt fremmede mennesker.

-Du skrev om bil i Demokraten, gjorde du ente? Nå skal du høre her, kjerringa har kjøpt seg en¿

Du skjønner?

Sidesprang: Det er nesten alltid "kjerringa" som har kjøpt seg en Kia, Hyundai, Polo eller Corolla. Er det snakk om BMW, Audi eller Mercedes, er det alltid "kællen" som har handlet¿

Det er ikke så lenge siden "Nytt på nytt" ble avbrutt av et sårt tiltrengt tips, det spørres om alt fra dekkvalg, polish, takgrinder (på en Toyota Celica!), vaskemaskiner og syntetisk motorolje.

Hyggelig, selvsagt, i de aller fleste tilfelle.

Så det var som en selvfølge at jeg stilte opp når en tidligere kollega ringte her forleden for å få et tips.

Samtalen løp omtrent som sånn:

- Hei, Per, det er Dagfinn. Det gjelder den "Nuftomobilen" til Trine. Den har fått en ulyd i motoren, en ganske betydelig en.

- Uff da, så leit.

- Så min vane tro dro jeg innom merkeverkstedet, der de sa at det er registerkjeden som må skiftes.

- Javel, så det er kjede på den motoren, ja¿

- Jepp! Og den skrangler noe aldeles forferdelig.

- Men det er vel ikke noe problem å skifte den? Verkstedet er jo representanter for nettopp dette merket (en meget utbredt europeer¿) så de bør jo vite hva de steller med¿?

- Bortsett fra på et vesentlig punkt: Prisen! Du kan ikke i din villeste fantasi tenke deg hva de skal ha for jobben. Og de innrømmer at det tar "i underkant av en dag" å skifte den. Sitter du godt?

Jeg suger meg godt fast i bordkanten og stålsetter meg. Gjennom hodet farer det faktum at Dagfinn har fått mer enn gjennomsnittet når det gjelder stive regninger fra merkeverksteder. En populær sedan fra samme bilkonsern har sørget for det!

- Tretti tusen kroner.

- Hæ?

- Tretti store, tretti laken, kall det hva du vil. For la oss si 7,5- 8 timers arbeid.

- Men, da bytter de vel mye mer enn den kjeden? Den koster jo riktignok en del¿

- 275 kroner, inklusive moms. De snakket selvsagt om å skifte strammeren så motoren blir hel der framme, men den koster ikke drøye 29.000¿!?

- Nei, det gjør den ikke. Har du spurt andre steder?

- Ja, jeg ringte ut til "Enga bilverksted", de har jo også en viss erfaring med nettopp disse bilene. Og fikk nøyaktig samme prisen:

- Det kommer nok på rundt tretti tusen¿!

- Nå snakker du om merkeverksteder. Det finnes andre alternativ!

- Ja, det er det jeg lurer på, om ikke jeg skal ringe til en av de uavhengige. De sier jo at de gjør akkurat det samme?

- Ja, du følger med på tv-reklamen¿!?

Så, etter noen dager ringer en storfornøyd Dagfinn tilbake:

-Nå er bilen reparert, skiftet kjede, begge forhjulslagerne og ekspansjonsboksen til kjølevæska!

- Så bra, og hva koster denne fornøyelsen? Jeg så uvilkårlig etter bordkanten igjen.

- Knappe ti tusen¿! Og de hentet og brakte bilen!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063