23948sdkhjf

Ford dropper Navistar

Siden 1979 har Navistar vært eneleverandør av dieselmotorer til Fords Super Duty vare- og lastebiler. Nå nærmer samarbeidet, som ikke utelukkende har vært vellykket, sin slutt.

Svært mange nordmenn har stiftet bekjentskap med amerikanske pickuper og skapbiler med dieselmotor. Ikke få nordmenn har våknet tidlig om morgenen og bannet over naboen som startet sin amerikanske dieselmotor og vekket hele nabolaget. Man har kanskje tittet irritert fram bak gardinene og bannet Fords 7,3 liters V8 diesel opp og ned. Det man kanskje ikke var klar over var at dieselen som kaklet under panseret, slett ikke var en Ford-motor, men en motor fra Navistar.

Mye har vært sagt om 7,3 literen, men den har uansett hatt et rykte på seg for å være driftsikker - en skikkelig lastebilmotor.

For seks år siden skjedde det derimot noe. Ford mottok en rekke klager på kvaliteten på motorene, noe som førte til at de måtte ta tilbake flere tusen biler fra misfornøyde kunder. Ford saksøkte Navistar for å få dekket kostnadene i denne forbindelse, mens Navistar gikk til motsøksmål og mente Ford var skyld i problemene.

I 2007 utviklet allikevel Navistar en ny motor for Ford, der kvaliteten ble satt i høysetet. Allikevel har Ford bestemt seg for å kutte samarbeidet med Navistar i slutten av neste år.

Ford står ikke uten en dieselmotor etter dette. De har nemlig utviklet en ny 6,7 liters Power Stroke V8 turbodiesel som skal benyttes i den nye Super Duty-serien som er på trappene. Hvor sterk motoren blir, er foreløpig ikke kjent, men det blir en toppmoderne motor som blir lettere enn forgjengeren.

Blokka er bygget i CGI-jern (Compact Graphite Iron), mens toppene er i aluminium. Innsprøytningssystemet er et høytrykkssystem fra Bosch og motoren klarer opptil 20% innblanding av biodiesel i drivstoffet. For å tilfredsstille de nye utslippskravene benytter de seg av et diesel partikkelfilter og et SCR-system (AdBlue) bygget sammen i en og samme enhet. Med denne motoren er mer en 30 års motorsamarbeid med Navistar over.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079