Nye Transporter prøvekjørt
Med ny grill, nytt panser og nye lykter er det lett å se trekkene til sine oppdaterte mindre slektninger som Golf og Polo. Faceliften gjelder selvsagt Caravelle og Multivan også.. Av disse tre har Transporter stått for 69,6 % av volumet i følge Volkswagen. Volkswagen regner også med at denne fordelingen vil fortsette omtrent uforandret.
102 Hk Common Rail Diesel
Effektutgavene er de samme som før, men de nye motorene gir en bedre effektkurve, mindre støy og har mindre forbruk enn de gamle.
Den minste effektvarianten blir på 84 hk/220 Nm. Noe mer interessant er kanskje versjonen med 102 hk/ 250 Nm. Det skulle vel ikke forundre oss om den blir volumselgeren I Norge. Den skal klare seg med 0,72 liter på mila.
Denne utgaven kommer 5 trinns manuell kasse som er blitt lettsjaltet og god å bruke. På den italienske motorveien savnet undertegnede et sjette gear, men det bør ikke være noe problem under norske forhold. Motoren virker relativt trekkvillig og sterk, og selv om "vår" bil ikke var satt opp med last bør nok denne kunne holde for de fleste. Maks dreimoment nåes raskere på den nye motoren og det holder seg også lenger, opp til 2500 omdreininger. Resultatet ble at gearspaken fikk stå litt mer i ro under prøveturen. Støynivået er også forbedret, selv om det er et stykke igjen til sine mer påkostede søsken Caravelle og Multivan.
Siste generasjon ESP
Transporter blir satt opp med Climatic aircondition som standard. Den får også siste generasjon ESP (antiskrens), noe som er svært positivt. Fjerde generasjon Haldex firehjulstrekksystem er tilgjengelig og heter som vanlig 4Motion. Den kan kun kombineres med 140 eller 180 Hk. Mange vil drømme om kombinasjonen kraftig diesel, syvtrinns DSG dobbeltkløtsjgirkasse og firehjulstrekk, noe som nå er mulig for første gang på T5. Men da må man bla opp noen ekstra kroner siden den kombinasjonen kun finnes med 180 hester.