Godkjent – ikke godkjent – godkjent
Vi har hørt det mange ganger, og vi har skrevet om det mange ganger. Man får mangellapp for noe ett sted, et annet sted er det helt i orden. Statens vegvesen har rett og slett problemer med å bli enige med seg selv. Og den som må ta smellen er som oftest sjåføren av lastebilen det gjelder.
Kjell-Erik Kvikstad kjører for Høitomt Transport. Hans Scania R560 er utstyrt med et ekstra bord oppe på dashbordet, en kjekk løsning for oppbevaring av fraktpapirer og andre ting. Bordet er kjøpt hos Scania på Hamar og da skulle man tro alt var i sin skjønneste orden. Og det var det en stund, helt til Kjell-Erik ble stoppet i kontroll på Sandmoen i Trondheim. Først over vekta, der var alt i orden, lastesikring og alt annet kontrolløren sjekket var også helt fint. Så var det dette bordet da!
- Det ble ilagt kjøreforbud for bordet. Fikk ikke lov å kjøre videre før det var demontert. Samtidig sa kontrolløren at jeg kunne kjøre innom en trafikkstasjon for å få bordet godkjent og skrevet inn i vognkortet, forteller Kjell-Erik.
Han demonterte bordet og fikk kjøre videre. Da han kom til Østlandet igjen tok han turen innom trafikkstasjonen på Risløkka i Oslo for å be dem se på det. Der måtte han bestille time, noe han ikke hadde mulighet til på grunn av arbeidsoppgavene i ukene framover. Neste gang han tok turen til Statens vegvesen var på Mysen trafikkstasjon i Østfold. Der fikk han klar beskjed om at de ikke godkjente slike bord, de ville ikke en gang bli med ut for å se på det, derimot sa de at de kanskje kunne hjelpe ham videre hvis han ble stoppet i en kontroll.
- Jeg har vært gjennom mange kontroller langs veien. Flere steder har de spurt om jeg føler at bordet hindrer sikten. Da sier jeg som sant er at det synes jeg ikke. Jeg bruker vidvinkelspeilet oppe i høyre hjørne av frontruta for å sjekke blindsonene rundt førerhuset. Da har de sagt at det er greit, forteller Kjell-Erik videre.
Han har ikke noe problem med å finne seg i at noe kan være ulovlig, men da må det være mulig å få det samme svaret uansett hvem i etaten du snakker med. Slik det er nå praktiseres dette svært forskjellig fra sted til sted.
- Jeg besøkte "stambordet" på Hanestad-kroa i fjor. Der spurte jeg en representant fra veimyndighetene hva han mente. Han ble med ut til bilen og stilte seg opp forskjellige steder foran fronten for å sjekke hva jeg så. Via "s minkespeilet" (vidvinkelspeilet, red.anm.) så jeg ham uansett hvor han stilte seg. Jeg synes ærlig talt at kontrollørene bør være opptatt andre ting, som dekk og bremser, enn slike filleting. Ellers synes jeg at de som importerer og selger dette utstyret burde sørge for at det er godkjent til bruk i Norge. Slik det er nå er det jo kundene som får trøbbelet, avslutter Kjell-Erik Kvikstad, som fortsatt kjører rundt med det "ikke godkjente, godkjente" bordet på dashbordet.