YETD i gang igjen
Det var mange kritiske røster til at den svenske lastebilprodusenten valgte å ikke arrangere YETD-konkurransen i fjor, ikke minst fra denne redaksjonen. Årsaken ble sagt å være den finansielle situasjonen, noe vi syntes var en litt tynn forklaring. Nå har tydeligvis Scania vært i tenkeboksen (eller har den finansielle situasjonen forbedret seg?) og i år blir det altså noe av.
Når det gjelder konkurransens egentlige navn må vi her i redaksjonen bare innrømme at vi er litt i tvil om akkurat det. I pressemeldingen fra den norske Scania-importøren brukes både "Scania Sjåførkonkurranser" og "Young European Truck Driver", mens det på den internasjonale nettsiden brukes logoer der det dels står "Young European Truck Driver 2010", dels "Scania Driver Competition 2010". Kanskje en fordel om man enes om ett navn?
Uansett er det nå fjerde gang Scania arrangerer verdens største konkurranse for lastebilsjåfører. I år vil ca. 45.000 deltagere fra 25 land på 5 kontinenter kjempe om topplassering i manøvrering og drivstoffeffektiv kjøring.
Scania mener at sjåføren er den viktigste ressursen når det gjelder økonomi, miljø og sikkerhet. For å understreke dette avholder de sjåførkonkurransene. Konkurransen støttes av den internasjonale veitransportunionen IRU. Så langt har over 6000 sjåfører deltatt, og konkurransen har vært en stor suksess. De øvrige konkurransene finner sted i Latin-Amerika, Asia, Afrika og Australia. I Norge gjennomføres konkurransen i samarbeid med Norges Lastebileier-Forbund.
Scania startet sine sjåførkonkurranser i 2003, som et svar på EUs mål om å bedre trafikksikkerheten, redusere trafikkulykker og øke interessen for sjåføryrket. Sikkerhet står fortsatt sentralt, i tillegg ser transportindustrien, politiske ledere og samfunnet for øvrig andre fordeler ved å fokusere på sjåføren. Young European Truck Driver er blitt særlig relevant i lys av EUs nye yrkessjåførdirektiv.
- Stadig flere ser den viktige rollen sjåføren har for driftsøkonomi og miljø. Sjåføren er nøkkelen til lavere drivstofforbruk, mindre kjøretøyslitasje, raske og pålitelige leveranser og ikke minst sikkerhet på vei. En investering i sjåføren er dermed mye verdt både for samfunnet som helhet og det enkelte transportfirma, sier Mikael Person, prosjektleder for Scania Sjåførkonkurranser.
Konkurransen, som er delt inn i tre deler, fokuserer på bedre drivstofføkonomi, økt bevissthet om veisikkerhet og redusert miljøpåvirkning fra kjøretøyene. Første del av konkurransen går ut på å kjøre en fullastet vogntog, bestående av en trekkvogn med semitrailer, på en bestemt strekning med laves mulig drivstofforbruk. Under den andre delen brukes Scanias nye sjåførstøttesystem til å vurdere deltagernes kjørestil. Tredje og siste del består av en manøvreringsøvelse.
12. januar startet påmeldingen for yrkesaktive sjåfører med førerkort på bil og henger på www.scania.no . Første del er en teoritest som gjennomføres ved påmelding. De som består denne prøven, går videre til de praktiske øvelsene. På vårparten starter den praktiske gjennomføringen av konkurransen, der deltagerne skal vise sine ferdigheter bak rattet. Den beste i Norge går videre til den store europeiske finalen, der vedkommende møter 17 andre nasjonale finalister fra Europa. Finalen finner sted ved Scanias hovedkontor i Södertälje, Sverige, i oktober. Vinneren blir kronet Young European Truck Driver 2010, og stikker av med en helt ny R-serielastebil!