Krasjtestet innredning
I Europa finnes det over 20 millioner lette transportbiler, de aller fleste er innredet som service- eller distribusjonsbiler. Bare i Sverige ruller det over 400.000 slike som lastes på forskjellige vis. Den eneste forskriften som finnes når det gjelder innredning og takstativ, er tilpasset for lastesikring under kjøring, ikke ved ulykker.
- Etter vår mening mangler det en tilfredsstillende lovgiving både ut fra trafikksikkerhets- og arbeidsmiljøperspektiv, noe som innebærer store risikoer, sier Thomas Johansson i Modul-System.
Modul-Systems sikkerhetsarbeide skjer i nært samarbeid med forskere over hele Europa, blant annet ved Chalmers og Statens provningsanstalt i Sverige. Nylig viste Modul-System en krasjtest av sitt nye innredningssystem og takstativprogram Thule Professional, på Volvo Car Safety Centre i Göteborg.
- Målsetningen for oss er dels å vise hva som hender med en innredning och et takstativ ved en kollisjon, dels å vise viktigheten av å ha innredningssystem og takstativ som klarer kollisjoner eller kraftige innbremsinger, uten at bilens passasjerer eller medtrafikkanter kommer til skade, forklarer Thomas Johansson.
I følge Jenny Segergren, markeds- og produktsjef, gir Modul-Systems nye innredningssystem av profiler med integrerte T-spor, bra forutsetninger for trafikksikkerhet, noe som styrkes av feltprøver og nå også den nylig utførte krasjtesten.
For 10 år siden påbegynte Modul-System sitt omfattende sikkerhets- og utviklingsprogram. Man har lagt stor vekt på vektbesparinger samt trafikksikkerhet gjennom bevisste material- og designvalg.
Anders Carlsson, forsknings- og utviklingssjef hos Modul-System, påpeker at kundekravet når det gjelder innredninger kommer til å øke, ikke minst sett fra et arbeidsmiljø- og trafikksikkerhetsperspektiv.
- Bra design er ikke bra før man kan produsere den med riktig kvalitet. Når det gjelder innredninger er installasjonen avgjørende. Desverre er regelverket innen EU delt - det finnes en DIN-standard i Tyskland mens i Sverige er kravet at man skal klare 1 G framover og 0,5 G sideveis, forteller Anders Carlsson.
Skillevegg mellom passasjerplassen og varerommet er ikke engang et krav ved installasjon av inredninger i de fleste europeiska land. Anders Carlsson forteller at mangelen på regelverk for disse kjøretøyene gjør at man må støtte seg til det som gjelder for test av personbiler. I krasjtestene som Modul-System hittil har gjennomført, har man alltid utgått fra samme krasjpuls som benyttes under krasjtester av laste sikring for personbiler.