En trofast kunde
-Selv begynte jeg å kjøre MAN allerede i 1963 for Sverre Levang. Trolig var det den første MAN tippbil som ble levert i Rogaland. Siden har jeg vært med på en rivende utvikling frem til i dag, forteller Jostein.
Jostein ble selv bileier da han i 1967 kjøpte bil og henger for 150 000 kroner.
Omtrent på samme tid startet de opp med sandtaket.
- Dette var i hvert fall en av de aller første bilene med henger her i området. Vi hadde mye kjøring for vegvesenet på veibygging da. Lastet fire kubikk både på bilen og hengeren. I dag kjører vi ni kubikk bare på bilen, sier han og setter det hele litt i perspektiv.
- Den første vi kjøpte husker jeg sto til salgs på en bensinstasjon på Hinna. Den gang var det Wigand i Bergen som solgte. Ikke var det verksted her heller. Selgerne tok turen ned hit når de skjønte at jeg var interessert i å kjøpe, minnes han.
MAN etablerte seg på Sola på 70-tallet, så fra bil nummer to og utover har Jostein handlet der.
Selv har han kjørt det meste av karrieren. Noe mindre de siste årene, men fortsatt tar han brøytevakter på ugunstige tider for å få kabalen til å gå opp.
Nå har han også sønnen Einar med seg i den daglige driften av Lillebø Sand og Transport. Han har vært her siden han avsluttet skolen og har i dag ansvaret for sandtaket. Einars bror og en svoger er også innom og hjelper til når det trengs.
Vi undrer oss litt på hva som skal til for at Lillebø i det hele tatt vil vurdere å kjøpe et annet bilmerke. - Nei, det er ikke godt å si. De to siste jeg har kjøpt har jeg bare bestilt uten å innhente andre tilbud. Og når jeg hører hva enkelte andre rundt her sliter med i forhold til service, så er jeg egentlig ikke i tvil, konstaterer han.
- Det er ingen som går så nøyaktig og detaljert gjennom bilene som skal bestilles som Jostein. Han vet hva han skal ha, supplerer MAN-selger Idar Gilje.
Han håper han slipper å bli den første hos MAN som taper et salg til Lillebø Sand og Transport.
Noen salg er nok viktigere enn andre, selv om man kanskje ikke kan si det høyt.