23948sdkhjf

Tallenes klare tale

Ved hjelp av registreringstallene vi har fått fra Opplysningsrådet for veitrafikken har vi sett på tallene så langt i år, det vil si fra januar og ut september. Hvem er på vei opp og hvem er på vei ned?

Segmentet over 19 tonn, eller prestisjesegmentet om man vil, er som regel det som er mest interessant.

Her troner Scania på toppen, til tross for en dramatisk tilbakegang i forhold til i fjor. Da hadde de nemlig 956 biler og en markedsandel på hele 41,6%, mens de i år har falt til 661 biler og en markedsandel på 38%. Fortsatt i tet, men har en annen svenske rett bak seg.

Volvo har nemlig så langt registrert 614 biler og har en markedsandel på 35,3%, mens de i fjor hadde 610 biler og en markedsandel på 26,5%.

På tredjeplass i fjor lå MAN med 298 biler og en markedsandel på 13%, men her har det skjedd dramatiske ting. Så langt i år har de bare registrert 119 biler og får med dette en markedsandel på bare 6,8%!

Tredjplassen så langt i år er derfor overtatt av Mercedes-Benz som har registrert 208 biler og har en markedsandel på 11,9%, mot fjorårets 267 biler og en markedsandel på 11,6%.

Ser vi totaltallene for de fire største leverandørene går alle tilbake i forhold til i fjor. Mest tilbake når det gjelder totalen er Scania med 288 færre registrerte lastebiler, mens MAN har 192 biler færre, Mercedes-Benz går tilbake med 75.

Den som har minst tilbakegang er Volvo med 27 biler. Når det gjelder det tunge segmentet har Scania og MAN gått mest tilbake, Mercedes-Benz har gått litt tilbake, mens Volvo har økt i forhold til i fjor.

Les mer om hele statistikken i neste utgave av TransportMagasinet. Der kan du også se hvordan det ser ut i de andre vektklassene.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109