Jan Nylund & Sønner AS
Transportbedriften i Båtsfjord startet opp i 1953. Tanken var den samme den gang som i dag. Litt transport og litt anlegg, for å ha flere bein å stå på. Dagens eiere overtok i 1992, da de to brødrene og en søster dannet aksjeselskap.
- Bedriften var tidligere tuftet på oppdrag fra Statens vegvesen. Tippkjøring i sommerhalvåret og snørydding om vinteren. Fra 1969 til 1997 var Nylund kontraktør med ansvar for brøyting både med bil og snøfreser. Fra 1983 hadde vi også ansvaret for Båtsfjordfjellet, forteller Audun.
Skikkelig vinter har det ikke vært her nord siden 1997, hva snømengde angår. - Før hadde vi brøytekanter på både fire og fem meter, men det skjer jo ikke lenger, fastslår han.
Tippkjøringen er også nesten borte og med Mesta's inntreden forsvant også brøytingen, så brødrene Nylund siktet seg inn på termo i stedet.
Større maskinpark
- Det primære målet vårt har vært en jevn sysselsetting på de ansatte hele året. Derfor har vi større bil og maskinpark enn vi har ansatte. Det koster å drifte på den måten, men skal vi beholde våre gode folk, må man gjøre hva man kan. Vi har også tatt inn en lærling som har vært her et år nå. Termobilene er sysselsatt hele året, mens driften som maskinentreprenør er noe tyngre. I en kort og hektisk sommersesong tar de inn ekstrahjelp, mens det blir mest serviceoppdrag og snørydding i vinterhalvåret, sier Audun.
Nord for det vesle samfunnet bestående av rundt 2000 innbyggere ligger Barentshavet og eneste veiforbindelse går sørover Båtsfjord- og Kongsfjordfjellet til Tana. En nattestengt fjellovergang og gjerne med 50 kilometer kolonnekjøring når vinteren kobler grepet.
- Vi sier aldri nei, sier Audun. Han tror det er nøkkelen til suksess. At han i etterkant av henvendelsene fra krevende kunder ofte grubler hardt på hvordan han skal få løst oppdraget, får nok aldri kunden vite.
Mer om gjengen fra Båtsfjord kan du lese i neste TM.