23948sdkhjf

Ikke enige

Bransjen har vært og er inne i en utfordrende tid rent økonomisk og det råder en enighet om at det er for mye med to transportmesser til året. Nylig oppfordret ledelsen i påbyggergruppen sine medlemmer til å samle seg på Lillestrøm.

Etter denne oppfordringen er det flere som har reagert. En av dem som tok kontakt med oss, Magnar Engebakken, vurderer å melde seg ut av påbyggergruppen. Vi tok derfor en liten ringerunde til øvrige aktører i bransjen for å lodde stemningen.

Vurderer medlemskapet

Magnar Engebakken i Engebakken Transport AS har ikke så mye til overs for at organisasjonen som representerer hans interesser, ville ha påbyggerne til messa på Lillestrøm og da tungt spurte hva han mente om situasjonen, var talen klar:

- Når vi er tilsluttet en slik organisasjon synes jeg dette er tullete og helt bak mål. Nå kan vi jo lage til noe på Gardermoen til en overkommelig pris for de fleste. I stedet så skal de begynne å rote med det nede på Lillestrøm igjen, hvor prisene er for høye!

- Jeg synes også dette viser hvordan organisasjonen fungerer. De skal jo egentlig jobbe for oss, noe de ikke gjør her. Det virker som de skal tvinge oss tilbake til Lillestrøm, og jeg skal i hvert fall ikke tilbake dit. En annen ting som er bemerkelsesverdig er jo at denne saken ikke er avgjort, selv om det virker sånn i meldingen fra påbyggergruppa.

- For de store aktørene er det sikkert greit, men for oss andre mindre bedrifter som fortsatt trenger et stort areal, er dette en veldig dårlig måte å gjøre det på. Om de tvinger gjennom dette, vurderer jeg å melde meg ut!

- Messa på Lillestrøm får bli for de som ikke trenger å bry seg om prisene. Jeg synes påbyggergruppa har mistet bakkekontakten og kontakten med oss som faktisk jobber med dette. Dette er jo et reelt bevis på at de ikke jobber med, men imot medlemmene sine, avsluttet Engebakken.

Flere aktører

Etter disse uttalelsene bestemte vi oss for å ta en prat med noen flere aktører. Vi spurte om deres kommentar til at det er varslet to messer neste år og hva de hadde tenkt til å gjøre med henhold til påmeldingene. Svarene står i tilfeldig rekkefølge og er gjengitt så ordrett som mulig:

Hva synes dere om at det går mot to transportmesser til året og hva har dere tenkt å gjøre med påmeldinger?

Elverum Maskin AS - Harald Pedersen

  • Jeg har registrert det, vi skal være med på den første, men ikke den andre. Den andre blir for dyr for oss fra tidligere erfaringer. Men Gardermoen kunne godt hatt mer kontakt opp mot myndigheter og politisk nivå, fagseminarene savner jeg litt der.

Trailer-Bygg AS - Trond Erik Pedersen

  • Vanskelig med to messer i tidene vi er i nå. Vi har tenkt å være med den første messa på Gardermoen, ikke messe nummer to. Det er kostnadene som avgjør dette og jeg kan ikke tenke meg at de klarer å matche de prisene. Har vært på Gardermoen de siste årene nå og har tenkt til å fortsette med det.

PLUSS Lastebilutleie AS

  • Vi har ikke meldt oss på noen av de enda. Vi er positive til begge messene og ønsker å møte kundene våre flest mulig ganger. Men det blir en helhetsvurdering opp i mot kostnader i forhold til potensielle kundegrupper og besøkstall. Gardermoen er en grei løsning i forhold til kostnadsnivået. Om prisnivået der skulle stige opp i mot konkurrentens, ville vi velge det mer profesjonelle alternativet.

Bussbygg - Alf Ahdell

  • Har ikke tatt stilling til påmelding enda. Vi synes det er for mye med to, men hvordan det blir vet vi ikke enda. Muligheten for å stille på begge messene er der, men det kan også tenkes at vi velger bare en av dem.

Limetec AS - Morten Sandungen

  • Ja, i utgangspunktet har vi meldt oss på Gardermoen og planlagt å være med på den som de to forrige årene. Vi møter de fleste vi trenger på den første messa og det blir litt mye å gape over med to messer i lille Norge.

Autodata AS - Carl Fredrik Næss

  • Vi har holdt oss til Gardermoen og har tenkt til å fortsette med det. Vi har erfaring fra begge messene og synes vi fikk like god respons begge plasser. Kostnadsbildet er for høyt på Lillestrøm, selv om det er en fin messe. Vi føler at Gardermoen har truffet spikeren på hodet her. To messer blir vel for mye i disse tider. Hvor mye folk man kan lokke til to messer er jeg usikker på. For utstillerne er det mye håndtering og det tar tid og ressurser å komme seg til disse messene.

Nor Slep AS - Tom Erik Spartveit

  • Vi har ikke bestemt oss 100%, men blir nok Lillestrøm for vår del. Vi synes ikke det er ideelt med to messer, Norge er et for lite land og har for lite marked, så vi tror ikke aktørene er tjent med det.

Hengsrød Smie - Bård Reitan

  • Ja, det er i utgangspunktet i overkant ivrig å arrangere to messer på et år. Det er nesten for mye med en hvert år synes jeg, i hvert fall om man skal prøve å komme opp med nyheter og å ha noe å presentere. Gardermoen er den vi velger i år, der føler jeg at vi treffer riktig kundegruppe, den andre blir for dyr i tillegg til at det blir for mye med to messer det samme året.

Trond-Horg Ellingsen AS - Trond-Horg Ellingsen

  • Det får være opp til arrangørene om de vil holde messer eller ikke. Før i tiden ble det jo holdt en messe hvert andre år, da var det entreprenørene og lastebileierne sammen, noe som fungerte veldig bra. Messene som NLF startet med var bra, men dyre. Så kom messa på Biri som var både koselig og billig, dette passet oss godt selv om det ikke var så godt lagt opp som den andre messa. Vi følte det var en modell som vi kunne være med på. Vi har fulgt denne messetypen etterpå, nå er den jo på Gardermoen. Lillestrøm var dyrere, men samtidig mer værtrygg. Været har vært det eneste negative med Gardermoen, den er billig og bra lagt opp. Vi har fått invitasjonen til Lillestrøm, men velger Gardermoen i år. Håper på en telttunnel på Gardermoen slik at vi kunne ha et tak over oss. Det har vi vært med på i Sverige og det fungerer bra. Markedet er ikke stort nok for to messer og det blir til slutt utstillerne som avgjør om det blir to eller en.

Urianstad Rep og Karosseri AS - Espen Urianstad

  • Slik det er for oss påbyggere i Norge i dag, er vi i knestående. Så vi kan ikke være med på noen messe som koster så mye kroner. Den på Lillestrøm har jo vært hovedutstillingen, men nå blir det for dyrt i forhold til den inntjeningen vi har i bransjen. Det er et helt annet budsjett og i den bransjen så koster det mer enn det smaker. Det kommer ikke noen flere mennesker innom oss om vi skulle brukt 100 000 kroner i stedet for 10 000 kroner på standen vår.

Odd Kolstad AS - Odd Vegard Kolstad

  • Ja, vi har tenkt å dra på Gardermoen og har allerede meldt oss på den. I tillegg drar vi nok på messa i Trondheim og da holder det med messer for oss. Kostnadsnivået på Lillestrøm blir da for høyt.

I tillegg ønsker en aktør vi ringte å ikke stå frem med navn, men forteller at han vil velge Lillestrøm.

Fra sentralt hold fikk vi bransjesjef Knut Solem i Norsk Industri til å kommentere disse funnene og også å kommentere messesituasjonen til året.

Selv om det var vanskelig for ham å kommentere tilbakemeldingene våre uten å se hele saken, satt han med et annet inntrykk generelt sett fra sine medlemmer.

- Vi har et annet inntrykk ut i fra de tallene vi sitter på. Konkurransesituasjonen er blitt en annen når det gjelder disse messene, men det er jo sunt med litt konkurranse. Det er to messer og sånn er det bare, men jeg kan forstå at de mindre bedriftene vil helle mot det økonomiske alternativet.

Tungt.no og TRANSPORTmessa på Gardermoen er begge heleid av Hjemmet Mortensen Fagmedia AS.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079