23948sdkhjf

RETRO: Første i Norge

Norges første Ford Transcontinental er fortsatt aktiv på arbeidsmarkedet. Vi har sporet den opp i Tromsø og ble med en entusiastisk eier på jobb.

- Bilen er 1976-modell. Etter hva jeg har blitt fortalt kom denne bilen til Norge som demobil i 1977 og var eid av Ford ganske lenge. Første eier bodde på Elverum. Bilen har vært kortet inn til trekkvogn en periode, noe du kan se spor etter på ramma, men da jeg kjøpte den for fire år siden var den tilbakeført til original stand som tippbil, forteller eier Roald Olsen.

Ford Transcontinental ble lansert på det europeiske markedet i 1975. Totalt ble det solgt 46 biler i Norge i perioden 1977 til 1981, ifølge Roald. Totalt ble det produsert i underkant av 10 000 biler av denne typen.

- Alle frarådet meg å kjøpe bilen, men de jeg snakket med som hadde hatt en slik bil mente den var helt grei. Jeg syns fortsatt denne bilen har et moderne og tøft utseende, selv om den har sine sider.

Strøm er for eksempel ikke den sterkeste siden på en Transcontinental. På sideruten står det forklart at dette kjøretøyet ikke har samme opplegg som man er vant med fra tilsvarende biler. Blant annet er det elektriske anlegget jordet direkte på minuspolen på batteriet og ikke i jord.

- De gikk etter en tid bort fra denne løsningen. Det var jo en brannfelle. Mange av bilene med dette opplegget brant opp. På denne bilen er det koblet om. Den har også automatsikringer, så dersom noe skjer er det bare å nullstille med en bryter. Selvsagt kan det være lurt å finne årsaken også, smiler eieren.

Strømanlegget er 24 volt og krever fire batterier, blant annet for å betjene elektrisk boggi og en starter på 10 hk. Bortsett fra det er det omtrent bare lysene som bruker strøm.

Hvordan fungerer en slik bil i kalde Tromsø da?

- Frostmessig sett er det ingen problem, i og med at denne bilen har spritinjektor i stedet for lufttørking. Den har også en innretning som automatisk tømmer tankene for luft når bilen står parkert i et gitt antall minutter. I tillegg sender den returdiesel langs toppen av rekkesekseren så den kommer varm tilbake til tanken. Det er bare om å gjøre å huske kondensfjerner, så slipper jeg problemer med diesel som fryser, sier Roald.

- Jeg vet lite om historien til denne bilen, så om noen vet noe om den eller har bilder fra tidligere liv, må de gjerne ta kontakt. Jeg vet den har vært trekkvogn, men ikke hvor den gikk og hva den dro på. Ikke vet jeg hvor langt den er gått heller. Det står 121 000 på telleren, men det er neppe riktig. Så dersom noen vet noe om denne bilen, håper jeg de tar kontakt med tungt, så de kan videreformidle informasjonen til meg, men ta gjerne med at den ikke er til salgs, sier Roald.

Flere bilder av veteranen kommer i TM om ikke lenge.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063