Byrknes Auto
Tungt har besøkt Byrknes Autos egen terminal i Oslo. Det å etablere en kjøle- og fryseterminal inne i et telt skapte til å begynne med reaksjoner. Skeptikerne og konkurrentene omtalte dem som "klovnene i teltet". Fra 2007 til i dag har terminalen etablert seg som et knutepunkt og gjort Byrknes enda mer konkurransedyktig. Innvendig rommer det 3600 kvadratmeter og plasseringen på Ulven i Oslo har vært en fordel både med tanke på salg og kort vei til ferger.
1500 tonn fisk
Det har aldri vært interessant å bli størst, men å bli best, forklarer Andreas Bergh. Terminalsjefen har vært med siden begynnelsen i 2007, da hadde han allerede 10 års erfaring fra Schenker.
- De to største i markedet har jo henholdsvis den norske stat og den tyske stat i ryggen. Er ikke så greit å konkurrere med slike aktører på størrelse, særlig ikke når de kan kjøre med tap på hver tur. Vi liker å oppsummere konkurransesituasjonen slik: De store blir større, mens de mindre blir bedre, smiler han.
De 16 slusene er stort sett fylt opp og bilene begynner å strømme inn klokken 2 på natta og lossingen pågår ofte til klokka 9 på morgenen. Normalt sett er det da blitt losset mellom 50 og 60 biler inn på terminalen. Resten av dagen går med på å laste opp nye biler, 40 til 50 stykker av dem. Det håndteres mellom 1000 til 1500 tonn frossenfisk i løpet av en uke. Plassen er stor selv om den store trafikken her får den til nærmest til å se trang ut. Stor, åpen plass tiltrekker seg gjester, også ubudne, Byrknesterminalen har nemlig også fått merke mangelen på hvilesteder i Osloområdet.
- Vi har hatt litt problemer med utlendinger som kommer hit for å hvile og vente, det har vi jo ikke plass til og vi må be de fjerne seg. Dessuten resulterer det ofte i mye klin rundt der de står, forklarer Andreas.
Ære være sjåførene
Med bakgrunn fra Sties har Geir Strande siden 1978 kjørt utallige tonn frossenfisk over utallige mil gjennom Europa. Nå fungerer han som sjåføransvarlig på Byrknesterminalen i Oslo. Han mener selv et av suksesskriteriene til Byrknes er gode sjåfører med lang erfaring. Byrknes sin sjåførstall består for det meste av erfarne folk og Geir anslår gjennomsnittsalderen til å være rundt 40. Det er nettopp denne erfaringen som utgjør stabiliteten og kvaliteten i firmaet, mener han.
- Med en snittalder på 40 og høyt erfaringsnivå har vi ikke vært plaget av mye uhell og ære være de som sitter bak rattet for det, slår han fast.
En av kriteriene for å plukke erfarne og flinke folk har vært å satse på en bra bilpark, noe som er lett synlig på Byrknesbilene. Direktøren i selskapet har selv sittet bak rattet og han har hatt som visjon at Byrknesbilene skal være pene og gode å kjøre. Komfort settes pris på hos sjåfører og Geir mener dette konseptet har gjort det lettere for dem å plukke riktige folk inn i til Byrknes. Fasilitetene på og rundt terminalen i Oslo er også lagt til rette for sjåførene. Med flere egne hybler er det mulig å ta hvilen et annet sted enn i bilen, i tillegg er det et stort dusjanlegg og muligheter for å vaske tøy. Intensjonen er å gjøre transporten både lovlig og så behagelig som mulig for sjåførene.
Mobiltelefonen
Fra å stå ute på tilfeldige grusplasser for lasting og lossing hjemme i garasjene til folk, har tidene virkelig forandret seg, synes Geir. Om man skal kalle noe for et paradigmeskifte for sjåførene, synes han må det være før og etter mobiltelefonens lansering. Han minnes den tiden da det var å laste opp og kjøre av sted og borte var du. Helt til man ringte fra en eller annen fasttelefon et sted i Europa og sa at man hadde tom bil igjen.
I dag bruker Byrknes ordningen med 14 dager på og 14 dager av. Det er stort sett to på hver bil og av de nesten 60 sjåførene, er det mange som liker denne ordningen. Det er en "rulleringskø" på fem sjåfører som stepper inne der det er åpning. Hva står de i kø for? Jo, egen bil selvsagt.