Tror det blir flere fusjoner og mer samarbeid
Daimler og Volvo er arge konkurrenter. Men når Scania og MAN jobber mot en sammenslåing, må de tenke nytt.
- Det kan finnes situasjoner der vi kan samarbeide om for eksempel komponenter, fortalte Volvo-konsernets direktør Leif Johansson under paneldebatten på Truck & Bus Forum i Gøteborg mandag. Han mener at bransjen preges av at det stadig kreves større volumer.
Etter finanskrisen og høyere konkurranse fra Asia må man tenke i nye baner.
Johansson forteller at de må stå opp tidligere og legge seg senere for å styrke sin konkurransekraft mot MAN og Scania. Han kan også tenke seg eventuelle oppkjøp om for eksempel asiatiske aktører slår seg sammen.
- Vi vil komme igang med lastebilproduksjon i Kina så snart det lar seg gjøre, uttaler Johansson.
Det har de forsøkt tidligere, dog uten hell.
Les også: Volvo dropper Kina-samarbeid
Les også: Derfor mislykkes Volvo i Kina
Markedet i Kina og India forventes å øke kraftig. Men selv om Volvo jobber med å finne gode løsninger i Kina, er det naturligvis ikke dermed sagt at de andre produsentene vil la et slikt potensielt gullkantet marked gå fra seg.