Tør ikke be om berging
Rekorder i bilberging slåes hvert eneste år. Utlendinger med kjøreforbud reiser ofte hjem med ødelagte bildeler for å reparere i hjemlandet eller må vente lenge før bergingsselskapene får økonomisk garanti fra oppdragsgiver.
2
Bilder
Vi tror nok en del aktører vil føle seg provoserte når Vegdirektoratet nå hevder at mange bruker boggiløft istedet for kjettinger. Direktoratet later ikke til å forandre mening i denne saken.
Men at flere sjåfører vegrer seg for å be om berging fordi sjefen deres har stilt dem personlig ansvarlig for at lasten skal komme frem i rett tid, visste vi ikke. Selv om kanskje ikke overraskelsen er overveldende.
Dette er gjenstand for en sak som avisen Sør-Trøndelag skriver. Bilberger Kurt Fridjofsen i Viking redningstjeneste forteller til avisen at de ofte blir oppringt av norske sjåfører som melder om når utlendingene trenger hjelp. Selv sitter de i bilen og vet ikke sin arme råd. De kvier seg fordi de vet at de selv må betale.
Fridjofsen har selv berget over 30 vogntog i år. Bare to eller tre har vært norskregistrerte.