23948sdkhjf

- Det måtte en tragedie til

Derfor innførte Schenker alkolås i Sverige.

Høsten 2004 nærmet seg vinter. Det var den 17. oktober og klokken nærmet seg syv på kvelden et sted der nede i Sydsverige. Om noen minutter skal to personbiler bli truffet av et vogntog der yrkessjåføren er påvirket av alkohol. I den ene bilen sitter en småbarnsfamilie. I den andre en enslig kvinne. De skal aldri oppleve neste morgen.

Les også: 1/3 av fatale ulykker er alkohol-relaterte

I Sverige dør omkring 100 personer årlig i alkoholrelaterte ulykker. Rundt 500 blir hardt skadde. Av de som ble straffeforfulgt for fyllekjøring i 2004, var 35% dømt for det samme en eller annen gang i løpet av de siste tolv årene.

Den ungarske sjåføren er på en god snurr denne kvelden. Kanskje tenker han på familien hjemme? Kona som venter. Kanskje tenker han ikke stort på noe i det hele tatt.

Antakelig merker han ikke at han er over i feil kjørebane før det er for sent. Først treffer han én privatbil. Der sitter en kvinnelig lege på 51 år. Hun dør momentant.

Deretter fortsetter han inn i den neste bilen hvor det sitter en nybakt ung far på 25 år med sine unge kone og med de to små barna i baksetet. Det ene barnet var bare noen uker gammelt.

- Dette var den direkte årsaken til at vi startet med å innføre alkolås i våre kjøretøyer, forteller Nora Källström i Schenker til tungt.no.

Hun leder bedriftens strategiske utvikling.

- Saken fikk mye oppmerksomhet i Sverige og satte problemet på dagsordenen. Den unge pappaen som ble trafikkdrept var ironisk nok nettopp ferdig med sitt studie og skulle jobbe som terapeut for personer med alkoholproblem. Den ungarske sjåføren fikk store psykiske lidelser i etterkant. Samlivet røk og verden raste. Han jobbet ikke for Schenker, men denne tragedien fikk oss til å ta affære overfor våre sjåfører.

I 2005 startet vi med å foreta slumpmessige alkoholtester på våre terminaler. Det gjør vi ennå. Fra 2006 begynte vi å implenterere alkolås i alle våre 550 biler i egen virksomhet. Nå har omkring 67% av bilene våre dette installert. Målet er 100%. Senere vil vi også kreve det samme av våre underleverandører.

- Men hva synes sjåførene om dette? Har dere fått noen reaksjoner på dette med vilkårlig testing langs terminalene?

- Ikke blant sjåførene. De føler det hever yrkesstoltheten. Fra sjåførorganisasjonene opplever vi dog en diskusjon på om vi tråkker over sjåførenes personlige integritet. De ønsker foreløpig ikke slumpmessige tester, men motsetter seg ikke installasjon av alkolås i bilene.

Vår ambisjon er å få vekk misbruket av alkohol, men beholde sjåførene. Vi bruker ikke alkolås på bilene fordi vi tror at sjåførene er fulle, men vi ønsker rett og slett ikke at noen noensinne skal kjøre beruset, avslutter Nora Källström til tungt.no.

Les også: Har tro på alkolås

Les også: Vil ha alkolåsprogram

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063