23948sdkhjf

Entreprenør K. A. Aurstad satser alltid på det sterkeste

Siden 2005 har entreprenørselskapet K. A. Aurstad as i Ørsta anskaffet 32 Volvoer av det aller kraftigste slaget. Sist nå har Jan Erik Roset i Trucknor Sogn og Fjordane overlevert åtte Volvo FH16 700 6x4 trekkvogner.

- Det er nødvendig med solide muskler når 70-85 tonn masse skal fraktes på bratte Vestlandsveier, sier Roset, som i 2005 leverte tolv 610 HK trekkvogner til K. A. Aurstad. Det var maks kraft den gangen. I 2007 fant ytterligere 10 Volvoer veien til entreprenørselskapet. Da var det 660 HK som gjaldt.

De åtte siste bilene er også utstyrt med I-Shift, retarder og VEB+ motorbrems. - Svingskive er levert fra Volvo og hydraulikken er levert fra ARKA, forteller Roset.

K. A. Aurstad ble etablert i 1985 og er i dag en ledende entreprenør i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane, med omtrent 80 medarbeidere. Virksomhetsområdene er innenfor masseforflytning, tunnel, kraftverk, veibygging, damanlegg og annet.

Selskapet har en stor maskinpark og fokuserer sterkt på å tenke nytt og praktisk. Blant annet var de tidlig ute med mobile knuseverk. Den ideen som ble et vendepunkt for selskapet, var en tippsemi som Kjell Arne Aurstad i 1986 konstruerte spesielt med tanke på transport inne i tunneler. Den nye løsningen kunne snu inne i tunnelen, og den hadde en lastekapasitet som var dobbelt så stor som en vanlig lastebil. Dermed var suksessen et faktum.

Styreformann Kjell Arne Aurstad er fornøyd med investeringen. - Jeg kan ikke få fullrost I-Shift nok, sier han. Det har gjort hverdagen til sjåførene mye lettere, blant annet ved kjøring i tunneler. - Vi har også oppdaget at de nye Volvo FH16 700 bilene har et lavere drivstofforbruk enn Volvoene med 660 HK, forteller en fornøyd entreprenør Kjell Arne Aurstad.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063