Trond tester FE: Volvo FE med I-Sync under lupen
Fra før har Volvo I-Shift i sin FM og FH, og I-Sync i den lille FL, men nå har de komplettert utvalget og kan også tilby I-Sync i den tyngre FE. Hvordan fungerer så nykommeren i en reell arbeidssituasjon?
Vi lånte en 18-tonner av importøren og satte som vanlig lastebilen inn i en av rutene til Posten i Østfold. Vår medarbeider Trond V. Heiberg har jobbet som sjåfør i Posten i en mannsalder og kjører distribusjons ruter i Østfold til daglig. Hva ville han synes om nyheten fra Volvo?
Bilen vi lånte var en Volvo FE 260 4x2 med luftfjæring rund baut, akselavstand på 5,5 meter, utstyrt med I-Sync. Sistnevnte er et automatisert gearsystem med seks utvekslinger, men i motsetning til I-Shift som Volvo produserer selv, er dette systemet kjøpt fra ZF. Påbygget på bilen var signert Bussbygg og var av typen Volumax med hel sideåpning og bakløfter.
Motoren i bilen er på syv liter og yter 260 hk ved 2300 o/min., mens dreiemomentet ligger på 1010 Nm fra 1200 - 1700 o/min.
Den aktuelle testdagen hadde Trond "eftæn" - altså ettermiddagsskiftet - ved Postterminalen i Sarpsborg. Vi stilte med bilen ved lasterampa klokka 13 for opplasting til rute som skulle til Halden og omegn. Trond ga umiddelbart skryt for de meget eksemplariske stigtrinnene som faktisk er utformet som en trapp og ikke en stige. Men vel plassert bak rattet hadde han noen ankepunkter.
-Rattjusteringen kunne vært bedre, dessuten savner jeg armlener på setene. Men oversikten her er fin, selv om jeg synes speilhusene er litt store, var kommentaren.
Etter halvgått rute spurte vi hvordan han oppfattet det automatiserte gearsystemet?
-Det har fungert fint det. Også i rygging i motbakke. Videre likte jeg betjeningen av motorbremsen godt, sier Trond.
Resten av rapporten fra vår postrute i Østfold kan du lese i sommernummeret av TransportMagasinet som kommer i juli.