23948sdkhjf

Kleppa ønsker svar om sjåførkurs

Når polske sjåfører kurses i å krasje, forfalske og trikse med kjøretider, ønsker norske politikere svar.

Den polske tv-kanalen TVN24 fikk hjelp av tre sjåfører for å avsløre hva kurslederne lærte bort til lastebilsjåfører som tok sin lovpålagte etterutdanning.

Yrkessjåførdirektivet på polsk vis

Ved hjelp av skjult kamera gikk sjåførene på kurs i hver sin by. Resultatet ble sendt i et dokumentarprogram på polsk tv tidligere i år.

På kurset ble sjåførene blant annet opplært i hvordan de kan trikse med kjøre- og hviletid, unngå risiko ved å plukke opp prostituerte og forfalske dokumenter - for å nevne noe.

Programmet viser også at de blir kurset i å kjøre på personbiler istedet for å havne i grøfta. På den måten berger de lasten og unngår at personbilen stikker av, hevdet en kursleder.

- Ødeleggende for bransjen

Det er NLFs tidsskrift "BNT" som i august-utgaven omtaler saken som i dag har fått store medieoppslag i Norge.

Til NRK forteller NLFs administrerende direktør, Olav Slaatsveen, at dette naturligvis ikke er holdningen blant norske sjåfører. Ikke desto mindre mener han at dette er skremmende med tanke på omdømmet for næringen. En lastebil er en lastebil, og en sjåfør er en sjåfør, så dette er ødeleggende, sier Slaatsveen.

Samtidig går Frp-mann og andre nestleder i Stortingets transportkomite, Bård Hoksrud, ut og mener det hele viser at man må ha bedre og mer kontroll med utlendinger som kjører på Norge.

- Vi kan ikke ha det slik at sjåfører er mer opptatt av lasten enn av sikkerheten, hevder han.

Også samferdselsministeren er på banen.

- Dersom en slik praksis medfører riktighet, vil jeg drøfte saken med den polske transportministeren på et møte vi har avtalt i oktober, sier Magnhild Meltveit Kleppa til Aftenposten.

Nå skal vi nok være forsiktige med å fastslå at dette er holdningen generelt hos polske sjåfører. Det var tross alt polske sjåfører selv som avslørte "opplæringen" - like sjokkerte som oss.

Allikevel viser det at enkelte har standpunkter som er svært ødeleggende for bransjen.

Det blir interessant å høre hvilke svar Kleppa kommer hjem med i oktober.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078