T Larsen Transport: Glassruta
De røde vogntogene fra Florø er et kjent syn for de fleste i Sør-Norge. Glassfabrikkene i Bergen, Elverum, Orkanger og Oslo er utgangspunkt for frakt av glassplater som kan bli så store som 5 x 3 meter. Bare laste- og losseoperasjonen krever sin mann når man ved hjelp av truck og metallstativer skal sørge for at alt er like helt ved levering.
Torgrim Larsen plukker sine mannskaper med omhu og prøver å finne dem som stresser minst når nye sjåfører skal ansettes.
- Jeg er nok den av oss som stresser mest. Jeg er født fem minutter for sent, unnskylder han seg selv.
I dag håndterer han mesteparten av glasskjøringen fra fabrikkene til Pilkington. Hver dag laster en til to biler i Bergen og det samme skjer i Oslo eller Elverum.
- Det går biler i rute rundt Sørlandskysten hver uke begge veier, samt til Nord-Trøndelag både fra Oslo og langs kysten mellom Bergen og Trondheim. Hver fredag ender de opp i Nordfjordeid, hvor vi fordeler gods videre.
Du skal vite hva du holder på med når godset består av skjørt glass. Håndtering og kjørestil spiller helt klart en rolle for å få det frem i den stand kunden ønsker. Ofte står de klar med mange folk og innleide kranbiler på et nybygg for å montere det som står bak på bilen. Mange av leveringene går direkte til byggeplasser.
- Nervene er nok på høykant de første gangene du skal laste dette godset. Det skal ikke mye til for å ødelegge noe. Tar du et hjørne under lossing så er løpet kjørt. En glassrute er ikke litt knust, smiler Torgrim.
Tilliten til sjåførene er også stor. De kjører på timebetaling og gjør ifølge sjefen en fantastisk innsats med lite skader på gods og utstyr. Torgrim kjører fortsatt så mye han klarer selv, men en del kontorarbeid må han ta innimellom. Sortering av papirer og priser på de forskjellige oppdragene er det bare han som forstår seg på. Det er som oftest flere momenter enn den avtalte fastprisen å ta hensyn til i denne type kjøring.
Du kan lese mer om glassmesteren fra Sogn og Fjordane i TM 7.