- Kim Johansen bryter loven
Kim Johansen International Transport AS mener det er greit å leie danske biler av moderselskapet for innlands transport i Norge, såfremt leieavtalen er knyttet til samme foretaksnummer som har registrert norske løyver.
Les også: Frustrert Kim Johansen
En slik praksis kommer inn under regelverket om bruk av utenlandsk motorvogn midlertidig i riket. - Norske løyver krever norske biler, punktum, sier Klemmetsen.
3. hovedregel i midlertidigforskriften § 2 sier følgende:
Toll- og avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge tillates som hovedregel ved tre typetilfeller:
- personer med fast oppholdssted utenfor Norge
- personer med midlertidig opphold i Norge og
- i nærmere bestemte tilfeller for personer som har fast oppholdssted i Norge
- Dette regelverket er knyttet til avgiftsbestemmelsene og ikke til andre bestemmelsesområder. Det er viktig å være klar over at dette kan medføre ulik betydning i praksis i forhold til for eksempel skatteområdet.
Dersom en person ved innreise eller senere etablerer fast oppholdssted i Norge eller personen ikke lenger oppfyller vilkårene i forskriften, skal vedkommende umiddelbart fremstille motorvognen for tollekspedisjon. I slike tilfeller skal den midlertidige bruken straks opphøre.
Utenlandsregistrerte utleiekjøretøy kan bare leies ut i Norge når det skjer i forbindelse med gjenutførselen av motorvognen. Det er ikke tillatt for utenlandsk firma å drive utleievirksomhet i Norge.
Ervervmessig transport ikke tillatt med utenlandsregistrert motorvognSåfremt samferdselsmyndighetene ikke bestemmer noe annet, er det ikke tillatt å bruke utenlandsregistrert motorvogn i ervervsmessig transport av personer eller varer mellom steder i Norge. "Ervervsmessig transport" er transport av personer eller varer mot vederlag og må ikke sammenblandes med "ervervsmessig bruk", skriver Klemmetsen i en mail til tungt.no.
I en kommentar til disse opplysningene gjentar daglig leder i Kim Johansen International Transport AS, Tommy Slåttum, at han står for det som ble sagt i gårsdagens artikkel.
- Viser det seg at vår driftsmodell ikke holder vann, så endrer vi den. Alt vi driver med skal være innenfor den gjeldende lovgivning. Jeg skal drøfte dette med ledelsen i Danmark allerede i dag, sier Slåttum.