23948sdkhjf

Vellykket "downsizing"

Tradisjonen tro inviterte Harald A. Møller også i år fagpressen til en felles prøvekjøring av en rekke av deres varebilmodeller, denne gang i Lofoten. Størst interesse fattet vi naturlig nok til Crafter som nylig er blitt lansert i en ny generasjon.

Alle bilene som stod oppstilt på kaia i Svolvær var lastet til ca 40 prosent av tillatt nyttelast, og med større og mindre nyheter på flere av dem. Størst interesse fattet vi naturlig nok til Crafter. Den kjennetegnes av en liten designendring i fronten og interiøroppgradering, men først og fremst av et helt nytt motorprogram som er blitt "downsizet" fra dagens 5-sylindrede 2,5-liters motor og ned til en 4-sylindret, 2-liters TDI-motor.

Forøvrig den samme som benyttes i både Transporter og Amarok, men som er blitt tilpasset Crafter på en rekke områder, blant annet med en optimert turbolader, et forsterket topplokk, forsterkede stempelringer og en større bunnpanne.

Fordelen med en slik downsizing er ifølge produktsjef Kjetil Olafsen at det mindre slagvolumet og færre sylindre gir lavere friksjonskraft, lavere vekt, forenklet etterbehandling av avgassene, og minst like høyt dreiemoment gjennom en mer målrettet turbolading.

Motoren kommer foreløpig med effekter på 109 og 136 hk. Den lanseres imidlertid snart også med 163 hk og det er forventet at nettopp den vil bli volummotoren i Norge. De har alle et langt lavere forbruk enn dagens 2,5-liters motorer og utslippet er redusert med opptil 31 prosent. De leveres som standard i EEV-utførelse (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle), en frivillig utslippsnorm som er strengere enn det lovpålagte Euro 5-kravet.

Motorene også blitt sterkere, eksempelvis er dreiemomentet økt fra 360 til 400 Nm på 163 hesteren. Også motorkarakteristikken er blitt endret. Dreiemomentkurven stiger raskere og holder seg deretter flat over et lengre område. I Lofoten kjørte vi en 136 hester som allerede ved 1.200 omdreininger gir 270 Nm og som når toppen på 340 Nm ved 1.500 omdreininger.

I praksis betød det en svært uanstrengt kjørestil med få girskift samtidig med godt bunndrag og ikke minst et behaglig lavt lydnivå.

Gode kjøreegenskaper

Etter vår mening har Crafter også svært gode kjøreegenskaper hvilket vi i fullt monn fikk prøve utover i Lofoten hvor E10 bare blir smalere og smalere og mer svingete for hver kilometer man nærmer seg Å.

Foruten å ha det laveste forbruket i klassen, fremhever Olafsen også det høye sikkerhetsnivået på Crafter. Både doble kollisjonsputer og en full ESP-pakke er standard.

Bilene leveres også ferdig forberedt for montering av hengerfeste, inklusiv hengerstabilisering som er svært viktig på biler i denne klassen. Også på interiørsiden skiller Crafter seg ut med blant annet dobbelt passasjersete med nedfellbar skriveklaff i ryggen som standard.

Unik garanti

Helt unikt i segmentet er Norgesgarantien på fem år / 250.000 kilometer. "Bransjestandarden" er 100.000 kilometer - hvilket også gjelder på Volkswagens øvrige nyttekjøretøyer - men siden Crafter er en modell som tradisjonelt benyttes til mer "langtransport" enn de øvrige modellene mener importøren at dette er ett av de viktigste bidragene for å gi kundene økt trygghet og forutsigbarhet på driftskostnadene. Forøvrig gjelder 12-års garantien for gjennomrust, men modellen har fått økt galvaniseringen på kritiske områder som blant annet D-stolper, skyvedører og på bakdørene.

At Crafter hverken kan leveres med 4x4 eller automatgir slik tvillingen Mercedes-Benz Sprinter kan, anser ikke Harald Frigstad som noe stort problem. I så måte viser han til at andelen av biler i dette segmentet med slikt utstyrt bare er henholdsvis 4 og 12 prosent.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063