23948sdkhjf

Dyktige forhandlere

Brukere av nyttekjøretøyer forventer mer av en forhandler enn det en typisk personbileier gjør. Kompetanseheving og spesialisering har derfor lenge stått sentralt i Volkswagens forhandlerutvikling i Norge – både blant de egeneide som inngår i Møller Bil og blant de frittstående.

Det finnes i dag 10 spesialiserte forhandlere med blant annet personell som utelukkende er engasjert i nyttekjøretøyer og som har krav til å ha en viss mengde demo- og utstillingsbiler. På tampen av fjoråret ble de tre første Volkswagen Nyttekjøretøysentrene etablert her i landet, og erfaringene fra henholdsvis Gumpens Auto Vest i Kristiansand, Møller Bil Ryen og Møller Bil Trondheim er alle svært gode.

På disse er nyttekjøretøyvirksomheten helt adskilt fra personbil - både fysisk og organisasjonsmessig, og personalet har en enda høyere spisskompetanse på produktene. Tidligere i år åpnet Albjerk Bil i Drammen et tilsvarende nyttekjøretøysenter, og snart er det klart for ytterligere to; Erik Arnesen i Oslo og Møller Bil Asker og Bærum.

Harald Frigstad hos VW-importøren opplyser at de spesialiserte forhandlerne og nyttekjøretøysentrene til sammen står for halvparten av den samlede omsetningen. Det finnes ingen konkrete planer for etablering av flere sentre, men han innrømmer at de gjerne skulle hatt et i Bergen.

Stort område - få biler

Forhandlerspesialisering er relativt ressurskrevende og betinger derfor et visst volum. Berg & Co AS dekker Lofoten fra Svolvær der selskapet er lokalisert og helt ut til Å. Selv om det geografiske dekningsområdet er stort er likevel varebilmarkedet for lite til å investere enda mer i spesialisering.

Daglig leder Per Vasshaug opplyser at de har som mål å selge 75 personbiler og 39 nyttekjøretøyer i år. Caddy er den klart mest populære modellen til selskapet som i fjor omsatte for rundt 55 millioner og som har 12 ansatte hvorav fem mekanikere.

Les også: Landets mest populære varebil

Den lokale markedsandelen til Volkswagen nyttekjøretøy i Lofoten er på rundt 14 prosent, altså godt under landsgjennomsnittet. De skiller seg også ut fra store deler av landet ved at deres argeste lokale varebilkonkurrent er Renault - et merke som selges av Bil i Nord AS som forøvrig ble majoritetseier i Berg & Co i 2008.

Lidenskapelig forhold til Transporter

Stokvik & Nøren AS er lokal byggmester og entreprenørforretning som har holdt i Svolvær i 27 år. Selskapet er tilknyttet Mesterhuskjeden og dets 25 ansatte har opp gjennom årene satt opp en rekke eneboliger. De siste årene har det imidlertid gått mye i leiligheter - gjerne på kaikanten slik trenden er i våre dager. Selskapet startet å lease sine første Caddy for fem år siden og er svært godt fornøyd med servicegraden til Berg & Co.

Valget av Volkswagen ble foretatt i nær dialog med de ansatte, som forøvrig står fritt i å velge bilordning. I dag har fem valgt å ha firmabil, mens ti foretrekker å benytte sin private også i jobbsammenheng. En av de sistnevnte er Morten Hansen som har et lidenskapelig forhold til alle sine ti privatbiler - de fleste av typen Volkswagen Transporter.

Da vi besøkte virksomheten var han på jobb med en Transporter T4, utstyrt med spesialbestilte felger fra den amerikanske produsenten Rotiform; 10 x 20 foran og 11x 20 bak og med dekk i dimensjonen 245/40 foran og 275/35 bak.

Morten gliser fra øre til øre når han oppgir prisen på ca 65.000 kroner - godt over hva resten av bilen er verd. Da han forstod at tungt.no var på besøk, tok han turen hjem og kom tilbake med sin 1966-modell Transporter T2. Senket og med nytt kapell, men forøvrig i original stand, og jevnlig på veien for Stokvik & Nøren.

Les også: Vellykket "downsizing"

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093